El secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, va revelar ahir que les obres de l'estació de la Sagrera, a Barcelona, van estar parades perquè Adif va detectar a principi del 2014 irregularitats per part de l'adjudicatari de les obres entre el «volum executat» i el «certificat» que es va remetre a la Fiscalia Anticorrupció.

Després de la reunió del consell d'administració de la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, que no es reunia des del juliol del 2013, Gómez-Pomar va explicarque aquestes «diferències» entre el que constava com a obra executada i el que figurava com a obra certificada, confirmades després per una auditoria interna i externa, van portar Adif a decidir la paralització de les obres.

El secretari d'Estat va assegurar que aquestes irregularitats «podrien tenir transcendència penal» i que per això es van traslladar a la Fiscalia el 2015, uns fets sobre els quals tant l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, com el conseller de Territori, Josep Rull, van lamentar no tenir coneixement oficial.

Gómez-Pomar, que no va revelar el nom del contractista afectat per aquestes irregularitats, va dirque ara s'estan intentant fer «modificats» per «regularitzar els treballs» dins del que marca la llei, però no va descartar que, si això no és possible, s'opti per «resoldre» el contracte amb el contractista.

El secretari d'Estat va comentar que les irregularitats afecten les obres de l'entorn de l'estació de la Sagrera, encara que no va entrar en detalls i es va limitar a subratllar que, davant aquestes sospites d'irregularitats, no hi va haver «més remei» que paralitzar les obres per fer les comprovacions pertinents.

Malgrat que el cas està ara en mans de la fiscalia i que Adif està personada en el procés, com que el contracte segueix estant en vigor, el secretari d'Estat va precisar que s'ha demanat al contractista que continuï amb les obres de la llosa de cimentació de l'estació.

Rull i Colau van assegurar que «no és normal» ni «lògic» que Foment no hagi compartit en aquests anys informació clau sobre el projecte de la Sagrera amb els seus socis de la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, així com que hagi adoptat decisions de forma «unilateral».

Això no obstant, el conseller i l'alcaldessa van celebrar que el ministeri de Foment s'hagi avingut al fet que una comissió executiva amb representants de les tres administracions es reuneixi de forma mensual «a partir del juliol» per analitzar l'evolució tècnica de les obres de l'estació de la Sagrera.

En els últims mesos, tant la Generalitat com l'Ajuntament de Barcelona van ser molt crítics amb que Adif hagués decidit adjudicar el projecte d'arquitectura interior i d'instal·lacions de l'estació de la Sagrera a una empresa que havia presentat l'oferta econòmicament més barata i la que va rebre pitjor puntuació en els seus paràmetres tècnics.

L'estació de la Sagrera, que hauria d'estar acabada l'any 2020, s'ha de convertir en un intercanviador de les xarxes de metro, Rodalies, trens regionals, AVE i línies d'autobús urbà i interurbà. L'estació de la Sagrera està en una situació «tràgica», va opinar Colau.