L´Estat i la Generalitat de Catalunya van destinar 116 milions en subvencions a les autopistes de titularitat autonòmica entre 2004 i 2006, la majoria de les quals estan gestionades pel grup Abertis, els principals accionistes de la qual són la constructora ACS i «La Caixa».

Segons una resposta parlamentària de la conselleria de Política Territorial i Obres Públiques a una pregunta de CiU, la Generalitat va destinar gairebé 65 milions d´euros en tres anys en subvencions a aquestes societats, mentre que l´Estat va aportar 51,61 milions. Del conjunt de les subvencions rebudes, 47´8 milions van ser per sufragar descomptes a usuaris o residents de la zona, gairebé 44 milions en bonificacions temporals per repercussió de l´IVA i 24,87 milions en ajornament de tarifes.

Les empreses concessionàries de les autopistes de la Generalitat són Túnel del Cadí (que gestiona el Túnel del Cadí i els seus accessos), Tabasa (Túnels de Vallvidrera), Autema (la C-16 entre Sant Cugat i Manresa), Aucat (C-32 entre Sitges i El Vendrell) i Acesa (C-31/C-32 entre Montgat i Palafolls, i la C-33 entre Barcelona i Montmeló).

La concessionària que va rebre més subvencions va ser Aucat, filial d´Abertis, que va percebre 44,12 milions d´euros. De tots ells, 19,2 milions es van destinar a descomptes als residents del Baix Llobregat, Garraf i Baix Penedès; 17,71 milions a bonificacions temporals per repercussió de l´IVA; i 7,34 milions en ajornament de tarifes.

La segona societat concessionària més subvencionada va ser Acesa, també filial d´Abertis, que va rebre 29,82 milions d´euros, dels quals 12,46 es van destinar a l´ajornament de tarifes, gairebé 10 milions a la bonificació de l´IVA, i 7,34 milions en el sistema de descomptes per a residents i usuaris habituals del peatge de Mollet del Vallès.

La concessionària Autema, participada per Ferrovial, va rebre en tres anys 26,07 milions d´euros en subvencions, 17,25 dels quals es van destinar a descomptes als residents del Vallès Occidental i el Bages. Uns 1,11 milions d´euros més van ser per a descomptes a la resta d´usuaris, 1,83 milions en l´ajornament de tarifes i 5,86 milions en bonificació de l´IVA.

Tabasa, els principals accionistes de la qual són la Generalitat i l´Ajuntament de Barcelona, va rebre de l´Estat i de la Generalitat 8,65 milions d´euros. Un total de 6,69 milions es van destinar a la bonificació temporal per repercussió de l´IVA, i gairebé 2 milions d´euros per ajornar les tarifes.

Empresa del túnel del Cadí

Per la seva part, l´empresa concessionària del Túnel del Cadí, participada per la Generalitat i Abertis, va rebre 7,63 milions d´euros: 3,73 milions van ser per bonificar l´IVA, 3,04 en descomptes per als residents de la zona i 1,19 milions d´euros en l´ajornament de tarifes.

En la seva resposta parlamentària, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, Joaquim Nadal, va assegurar que «les previsions de subvenció als peatges de les autopistes per a 2007 són les que es derivin de l´increment corresponent a les realitzades durant el 2006».