S'ha acabat allò d'"aterra com puguis", que en definitiva significava anar-se'n amb l'avió a una altra banda. D'ara endavant, encara que la boira o els núvols baixos no permetin -com es diu vulgarment- veure-hi més enllà del nas, els avions podran aterrar igualment a l'aeroport de Girona. Des de dissabte passat les seves instal·lacions disposen del nou sistema d'aterratge instrumental ILS categoria II/III, que permet que les aeronaus puguin aterrar fins i tot en condicions de pèssima visibilitat. La instal·lació de l'ILS més l'adequació necessària d'altres serveis de l'aeroport per fer-lo funcionar ha costat 9.425.827 euros. Tanta és la seva importància que, segons va explicar el director de l'aeroport de Girona, fins ahir al matí van aterrar cinc avions amb unes condicions que abans de dissabte -dia en què es va posar en funcionament l'ILS- no haurien permès l'aterratge i haurien estat redirigits a algun altre aeroport.

El dispositiu es podrà utilitzar sempre que la tripulació d'una aeronau estigui capacitada, ja que el seu ús exigeix un alt nivell de preparació i entrenament, ja que tant l'instrumental de terra com el de bord es caracteritzen per la seva complexitat i requereixen d'un manteniment constant i qualificat. Així mateix, el director de l'aeroport, Eduard Cerezo, va indicar que el 90% dels avions que aterren o s'enlairen a Girona estan preparats per operar amb aquest sistema.

Per això la posada en servei de l'ILS ha obligat a adequar els sistemes d'ajuda a la navegació aèria, és a dir, del camp de vols. Així, s'ha disposat un nou sistema d'il·luminació d'aproximació, eix de pista i presa de contacte i també s'ha millorat la il·luminació de diversos carrers de rodatge, s'han anivellat les franges a cada costat de la pista i de l'àrea de lectura del radioaltímetre i s'han fet millores al camí perimetral de servei i del sistema de drenatge del camp de vols.

Fins ara, l'aeroport de Girona-Costa Brava utilitzava l'ILS I, que permetia prendre terra als avions amb un abast visual de pista igual o major a 550 metres i amb una altura de decisió de 60 metres o més. Amb el nou sistema, l'abast visual de la pista pot ser d'entre 50 i 175 metres, i l'altura de decisió pot estar en 15 metres.

Aquest nou sistema d'aterratge ja va permetre dimarts que dos vols procedents de Frankfurt i Granada aterressin amb visibilitat inferior a 200 metres, i que ahir ho fessin tres més amb una visibilitat de 450 metres, cosa que sense el nou sistema no hauria estat possible.

Segons els responsables de l'aeroport, gràcies a l'ILS baixarà considerablement el nombre de cancel·lacions o de desviaments de vols a causa de les males condicions de visibilitat. Durant el 2008, hi va haver 24 dies que la boira va impedir que es fessin operacions a l'aeroport de Girona.

Aquesta situació s'ha repetit durant anys a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar, amb els perjudicis que això provoca als passatgers que van a parar a un destí diferent del que desitjaven.

El director de navegació aèria, Enrique González, va destacar que això farà millorar l'operativitat de l'aeroport i es reduiran significativament el nombre de cancel·lacions de vols que no poden aterrar per boira. González també va assegurar que el sistema instal·lat a Girona té les mateixes garanties de seguretat que els dispositius dels aeroports del Prat i Barajas.

El tenen nou aeroports

Tot i que el sistema és imperceptible per als usuaris, els pot evitar mals de caps per cancel·lacions de vols. Les antenes emeten uns senyals que guien al pilot en l'aterratge. També s'han instal·lat 1.000 noves balises a la pista que emeten una forta llum que serveix al pilot per saber a quina distància està el terra.L'ILS II/III només el tenen nou aeroports a tot l'Estat.

Es tracta dels aeroports del Prat, Barajas, Oviedo, la Corunya, Palma de Mallorca, Santiago de Compostela, Tenerife Nord, Vigo i, des de dissabte, també Girona. Segons van explicar els representants del govern espanyol presents en la presentació de l'ILS que es va fer ahir, amb els 9,5 milions ja sumen 85 els invertits en millores en l'aeroport de Girona, comptant construccions de pàrquings, de nous edificis, de material més modern, del PIF, etc. Les instal·lacions de l'aeroport de Girona són actualment, segons van asegurar tots els presents a l'acte, de "primer nivell no només nacional sinó internacional".