El Departament d'Ernest Maragall manté la velocitat de creuer en el desenvolupament de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) i, després del nou calendari escolar i d'avançar en el decret d'autonomia dels centres, ja té a punt el decret que regularà la direcció de les escoles i els instituts públics. Un altre tema que genera rebuig entre els representants sindicals del professorat i present en la vaga del 17 de març, la cinquena contra l'actual Conselleria d'Educació.

La poca participació en aquesta protesta sembla haver donat ales al Departament, que acaba d'aconseguir el vistiplau del Consell Escolar de Catalunya per al seu projecte sobre l'autonomia dels centres i espera que ben aviat passi el mateix amb la nova regulació de les direccions. En tots dos casos caldrà que el Govern aprovi els decrets per fer-los efectius, cosa que Educació ha planificat per a l'inici del curs 2010-2011.

A l'esborrany del document, el Departament d'Educació assenyala quatre principis bàsics en el futur Decret de la Direcció dels centres educatius públics: en primer lloc, l'enfortiment de la direcció com a requisit per garantir l'autonomia dels centres; centrar l'atenció dels càrrecs directius en la millora dels resultats educatius dels alumnes; atorgar-los responsabilitats que fins ara estan restringides a l'administració educativa, i, finalment, posar èmfasi en el lideratge pedagògic.

Un dels canvis més rellevants que afectaran les noves direccions dels centres és que se les considerarà una autoritat pública, de manera que els seus informes tindran presumpció de veracitat i les seves actuacions d'ajustar-se a la norma. La consideració d'autoritat pública també li permetrà requerir la col·laboració d'altres autoritats de l'administració pública, demanar informació dels diferents sectors de la comunitat educativa del centre i resoldre sancions per faltes lleus del personal funcionari i laboral, tant docent com d'administració.

Un dels principals motius de queixa sindical és la part del decret que equipara el director amb un cap de personal. Com a tal, l'esborrany del Departament d'Educació li atribueix les funcions de designar els òrgans unipersonals de direcció i de coordinació; donar responsabilitats específiques i proposar l'assignació de complements retributius; proposar les plantilles docents i la creació de llocs a proveir, tant per concurs general com específic, en funció de les necessitats del projecte educatu; proposar la incoació d'expedients no disciplinaris; seleccionar personal interí per cobrir substitucions temporals; intervenir en els procediments de provisió, per concurs específic i de provisió especial, o fomentar la participació del professorat en activitats de formació permanent, entre d'altres.

Gestor de l'escola o l'institut

L'atribució de tasques gestores és un altre punt que ha motivat suspicàcies entre els actuals directors, els quals recorden que estan preparats per desenvolupar feines pedagògiques i no de gestió.

Pel que fa a l'elecció dels directors, el decret determina que es farà mitjançant un concurs de mèrits i una comissió de selecció.