Diversos instituts d'educació secundària de les comarques gironines, liderats per l'IES Llançà, han iniciat una proposta de creació d'una plataforma per protestar contra el nou sistema d'accés a la universitat, per considerar-lo injust. Des de diversos sectors de la Universitat de Girona, i des d'altres universitats, ja vàrem criticar aquesta mesura del Govern, duta a terme de forma unilateral i sense tenir-ne en compte les conseqüències que podia generar. L'antic sistema d'accés a la universitat donava per alguns estudis uns percentatges de places procedents del batxillerat d'un 60% i dels Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) un 30%. Aquest sistema, dut a terme durant força anys, havia fet que tots aquells estudiants que volien cursar una carrera amb més demanda que oferta, i per tant on fa falta obtenir una nota per poder accedir als estudis, ja sabessin amb antelació quines eren les regles del joc, i així poder utilitzar les vies d'accés que més els convenia, i sabien aproximadament les notes de tall per accedir per les diferents vies en els diversos estudis i universitats. Amb el nou sistema d'accés universitari, els estudiants de batxillerat han concursat sobre 14 punts i els de CFGS sobre 12, però sense percentatges per cadascun d'ells i, per tant, les millors notes eren les que entraven i tal li feia la via d'accés.

Què ha passat en l'estudi d'Infermeria de la Universitat de Girona, i en totes les escoles catalanes públiques, amb aquest nou sistema d'accés universitari? Doncs, que les xifres d'accés s'han invertit i han entrat un 60% d'estudiants de CFGS i només un 30% de batxillerat. Les conseqüències són clares, injustes i greus pels estudis de batxillerat, si no es rectifica ràpidament.

Un sistema d'accés universitari, pel qual els estudiants es preparen durant uns anys, ha de mantenir un mateix criteri, coherent i amb la difusió dels interessats amb una antelació suficient com perquè un pugui triar el procés més adequat pels estudis que un vol cursar. Canviar les regles a mig joc perjudica el sistema educatiu, la credibilitat del mateix i sobretot als estudiants. Si es descompensa l'accés a la universitat, es pot produir una alteració important en el que és la formació preuniversitària per se, el batxillerat, i sense menysprear, ni molt menys, altres vies. No es pot afavorir d'una forma desmesurada, l'accés als estudis universitaris per una via que en si és professionalitzadora, perquè es pot convertir en un accés a la universitat pel qual no està pensat específicament. No ens podem permetre el luxe de generar milers de places per a CFGS que en realitat no volen exercir una professió, sinó que volen arribar a un estudi universitari.

Aquest curs acadèmic 2010-2011, un total de 3.315 estudiants han demanat estudiar Infermeria en primera opció a Catalunya i només hi ha disponibles 2.010 places, de les quals només 855 són públiques i la resta centres adscrits o privats, amb la qual cosa el preu de matrícula és absolutament privat. El nou sistema d'accés ha afavorit que les universitats públiques s'emplenin d'estudiants procedents de CFGS i les privades o adscrites, d'estudiants de batxillerat. A més uns 1.300 estudiants no podran cursar Infermeria a Catalunya, i com la majoria d'ells seran de batxillerat i, per tant, amb cap preparació específica pel món laboral, cosa que sí que ho estan els CFGS, què faran? Accediran a un CFGS per tenir més oportunitats d'accés a la Universitat? Cursaran estudis en una universitat privada? O cursaran un altre estudi universitari?

Sens dubte que el Ministeri d'Educació s'ha equivocat i ha de rectificar ràpidament, tot i que el perjudici en aquesta promoció ja està fet, però el perjudici en els estudis secundaris pot ser molt més greu. Cal una rectificació urgent per assegurar la coherència dels estudis preparatoris a la universitat, no valen excuses, cal una rectificació ja!