L'aplicació de les noves tecnologies pot contribuir a fer més fàcil la vida i pot ajudar també a la represa d'una economia que, a més a més, pot ser més sostenible.

L'empresa Easy Innova del Parc Científic i Tecnològic de Girona estendrà l'any vinent, a partir d'una data pendent de determinar, l'autoestop digital o e-hitchhiking a tota la comunitat de la Universitat de Girona, de manera que 15.00o usuaris seran clients potencials d'aquest sistema d'autoestop per telèfon mòbil que estalvia molts trajectes en vehicle privat.

Easy Innova és una empresa spin-off fundada l'any 2004 per personal científic del grup de recerca Centre Easy, de la UdG, per aportar solucions d'intel·ligència artificial aplicada.

Vuit mesos de proves

Un dels seus projectes, l'autoestop digital, ha involucrat entre el febrer i l'octubre d'aquest any cent usuaris en una prova pilot que ha tingut molt bons resultats, segons ha explicat Teresa Bosch, gestora del projecte.

La prova pilot va involucrar professors i membres del personal d'administració i serveis que podien tenir rutes i horaris compatibles en els seus desplaçaments per carretera entre les seves residències i els diferents campus universitaris, inclòs el Parc Científic i Tecnològic de La Creueta.

L'Oficina Verda de la UdG té oberta una borsa per compartir cotxe. Els usuaris de la prova pilot continuaran compartint trajectes.

Durant vuit mesos, els usuaris de la prova pilot han proposat uns 600 viatges cada setmana, el 15 per cent dels quals s'han feliçment portat a terme. En total s'han recorregut 59.076 quilòmetres en viatges compartits, amb un estalvi per a l'atmosfera de 8.812 kg de CO2.

A tots els usuaris se'ls va facilitar un telèfon mòbil d'última generació, amb GPS incorporat, tot i que quan l'experiència s'estengui a la resta de la UdG es facilitarà informació també via SMS.

Satisfacció del 84%

La prova pilot ha inclòs una enquesta de satisfacció i el 84% dels usuaris ha valorat bé o molt bé la iniciativa, un 15% l'ha considerat correcta, i un 1% regular.

Val a dir que s'ha premiat -amb un televisor- l'usuari Marc Verdaguer, per l'elevat nombre de viatges que ha fet, i perquè ha estat molt ben considerat com a passatger i com a conductor per la resta d'usuaris.

Easy Innova treballa per estendre el projecte a empreses, hospitals, polígons industrials i altres aglomeracions humanes. Teresa Bosch afirma que la intenció de l'empresa és comercialitzar l'aplicació, però no dóna detalls del model de negoci que té entre mans. Per desenvolupar el projecte de l'e-hitchhiking, Easy Innova va rebre finançament del Ministeri de Foment per cobrir el 50% dels 215.000 euros de pressupost de la iniciativa.