Com afectarà a Catalunya la reforma de la Constitució?

Jo puc compartir la proposta en el sentit del rigor pressupostari, però estic en contra del centralisme que suposa. Ens la mirem amb reticència. És sorprenent que a Zapatero, a un mes de convocar les eleccions, se li acudeixi fer una reforma "exprés" de la Constitució. Potser ha pensat, amb una visió una mica ridícula, que fer una reforma ara pot ser una cortina per tapar la mala gestió dels últims dos anys. El que s'hauria de fer és aprofitar el 20-N per consultar la ciutadania sobre una reforma constitucional, ja que això no tindria cap cost extra. I és un bon moment per plantejar una esmena que limiti la solidaritat interterritorial al 4% del PIB de cada comunitat.

S'ha fet amb un acord tàcit entre PSOE i PP. En quina posició queda CiU?

Catalunya, quan el PSOE i el PP es posen d'acord, pot començar a tremolar. Jo estaria d'acord de posar un límit a la despesa general de l'Estat i que el Parlament, després, aprovés la seva pròpia delimitació de l'endeutament. Però la imposició no la veiem bé. Hi ha un procés recentralitzador, i Catalunya ha de reaccionar. Últimament es parla molt d'un increment del sentiment sobiranista, però això ha d'anar acompanyat d'un reforç de les opcions nacionalistes, i per tant l'oportunitat és que el 20 de novembre hi hagi un capgirament de la representació de Catalunya al Congrés i al Senat.

L'escenari més probable és una victòria del PP. El pacte fiscal faria que els catalans entenguessin un pacte de CiU amb Rajoy, tal com va dir Duran i Lleida?

Vam guanyar les eleccions al Parlament amb un punt "estrella", que era el pacte fiscal. I aquest punt depèn de la política espanyola i dels seus resultats. I per tant, farem una crida perquè tothom que va votar CiU el 28 de novembre per aconseguir un canvi i el pacte fiscal també ens dipositi la confiança.

Per aconseguir-ho, s'entendria un pacte amb el PP?

Depèn de la força a Catalunya. Si a Catalunya hi ha una força amb molta representació al Congrés, el PP haurà de tenir present aquesta proposta sobre el sistema de finançament. Les enquestes pronostiquen una victòria del PP, i hem de fer que no sigui per majoria absoluta, perquè pot ser molt nociva per a l'autogovern de Catalunya i per als nostres interessos socials, lingüístics, culturals i econòmics. El vot útil, per trencar la majoria absoluta, no serà al PSOE, sinó a CiU.

CiU ha de tornar a Madrid els favors del PP a Catalunya?

Cal recordar que Mas va ser investit per una abstenció del PSC, que està disposat a negociar les "lleis òmnibus", que capgiren el sistema legislatiu del tripartit. És cert que els últims pressupostos van ser pactats amb el PP perquè el PSC es va tancar en banda, però és que en aquests moments el PSC està en una situació d'interinatge que s'està perllongant molt. Quan parles amb el PSC, no saps amb qui ho fas; no hi ha líder.

Mulli's: Oriol Pujol o Pere Macias, com a número 2 de Duran?

No han començat els processos, s'iniciaran al setembre. Estic convençut que es valorarà la feina feta pel grup parlamentari, i que es valorarà la feina de Pere Macias com a portaveu adjunt. Jo mateix tampoc estic confirmat com a cap de llista, simplement he expressat la meva disposició i tinc un camí favorable, però el tema de les llistes no està obert. No es poden fer pronòstics, és un procés racional per veure com distribuïm la feina i com posem la millor gent a cada lloc. I és important que el partit tingui gent que el porti.

Va avisar que la N-II estaria en obres quan comencés la campanya electoral. Encara ho creu?

A les comarques gironines, hem de desencallar d'una vegada per totes els temes pendents. El PSOE, durant aquests set anys i set mesos de zapaterisme, a Girona ha tingut tres grans vergonyes: la primera és l'aturada de la N-II, ja que no n'han posat en servei ni un nou quilòmetre. La segona són els dos criteris diferents amb els atermanaments d'Empuriabrava i Santa Margarida. Hem estat el riure i la vergonya d'Europa. I el tercer és l'incompliment de l'acord del traspàs de l'aeroport. Rubalcaba es va comprometre que a finals de 2006 s'haurien traspassat els aeroports de Girona, Reus i Sabadell, però encara no s'ha fet. Tornant a la N-II, jo sempre deia que enganxarien el mateix dia el cartell del candidat Rubalcaba i el de les obres a la N-II, però és lamentable pensar que penjaran el de Rubalcaba i encara no hi haurà el de les obres. Tot i la reducció pressupostària, no hi ha motius per no desdoblar la N-II al sud i al nord.

No renuncien al nord?

Evidentment, perquè s'hi han invertit ja tres milions d'euros, hi ha els terrenys expropiats i no pagats, i té sentit, com a mínim, arribar a Orriols. I després, Girona i Figueres han d'estar comunicades per autovia.

El traspàs de l'aeroport no es veu a prop, i l'Estat tampoc vol abaixar taxes. Quina sortida queda?

Els objectius han de ser pacte fiscal i el traspàs dels aeroports. Qualsevol proposta que no sigui el traspàs, serà insuficient. El nostre serà un model de traspàs a la Generalitat, però no perquè se'l quedi i apliqui els tics centralistes d'Aena, sinó perquè defineixi un model de gestió amb la implicació de les cambres de comerç i el sector privat. I després caldria que les institucions de les comarques gironines fessin un pas i s'impliquessin econòmicament en l'adquisició d'una part de l'aeroport. Només a partir d'aquest nou model podrem parlar d'un aeroport que no sigui monocultiu d'una sola companyia. Hem de reflexionar si en època de crisi el sector públic ha de subsidiar una sola companyia, sense seguretat jurídica i que sempre demana més.

CiU va insistir molt en el Punt d'Inspecció Fronterera (PIF), i no ha funcionat gens.

Sí, el transport de mercaderies és molt baix, però això no vol dir que s'hagi de tancar, sinó que s'ha d'incrementar. Jo sempre he proposat un PIF mòbil entre l'aeroport i el port de Palamós, perquè multiplicaria el seu ús. A més, l'any que ve arribarà el tren d'alta velocitat. Sempre hem defensat que hi ha d'haver un baixador a Girona ciutat i un altre a l'aeroport, i ens hem de fer a la idea del que suposarà això. L'aeroport de Girona tindrà alta velocitat a 500 metres, mentre que el de Barcelona no tindrà alta velocitat. Per tant, hi ha un nou començar de l'aeroport de Girona, a 25 minuts de la Sagrera.

Tal com està el sector de l'obra pública, veu factible que es faci?

La de Girona serà una estació molt gran i complexa, i haurem de treballar amb l'Ajuntament perquè es faci l'estació definitiva i el soterrament del tren convencional, així com l'enderroc del viaducte. A l'aeroport, però, hi ha d'haver un baixador, que són estructures molt senzilles i no requereixen una gran inversió.