L'aerolínia de baix cost ucraïnesa Windrose Airlines ha abandonat l'aeroport de Girona a començaments de setembre, un mes abans del que estava previst. Wind Rose efectuava des del juny passat la ruta Girona-Kíev, la primera connexió que Girona tenia per via aèria amb Ucraïna. Però l'habitual mala notícia per a l'aeroport de Girona té en aquesta ocasió un gens habitual contrapunt positiu, ja que Wizz Air, companyia aèria hongaresa que ja havia treballat a l'aeroport gironí, li ha agafat el relleu i ha començat aquesta mateixa setmana a volar entre Girona i Kíev. A més, ho fa tres cops a la setmana, mentre Windrose volava només els divendres.

Els vols de Windrose Airlines entre Girona i Kíev van iniciar-se a començaments de juny, i la intenció era que estiguessin operatius almenys tot l'estiu, fins el 30 de setembre, i ja es veuria després si continuaven. En canvi, sense cap mena d'avís la companyia ucraïnesa ha cancel·lat els vols a començament de setembre. L'entrada en funcionament de la ruta Kíev-Girona havia sigut àmpliament publicitada en tractar-se de la primera connexió a Ucraïna des de l'aeroport de Girona, i en considerar els empresaris gironins de suma importància l'obertura als països de l'est. De fet, inclús els bombers de l'aeroport van batejar amb les seves mànegues la primera aeronau que va arribar d'Ucraïna. El somni va ser només d'estiu.

No obstant això, l'aeroport hi surt guanyant, ja que avui mateix es presenta oficialment el vol Girona-Kíev que durà a terme la companyia Wizz Air. De fet, el vol inaugural va tenir lloc dimarts, i la bona notícia és que contràriament a les minses freqüències de Windrose Airlines, Wizz Air volarà tres cops a la setmana entre Girona i Kíev: els dimarts, dijous i dissabte, sortint de la capital d'Ucraïna a les 19:05 i de Girona a les 22:15.

Wizz Air ja ha operat en altres ocasions des de l'aeroport de Girona, però en aquests moments no tenia cap ruta des d'aquestes instal·lacions. Mai, però, ho havia fet entre Girona i Ucraïna. El 2004 feia les rutes Girona-Budapest (Hongria) i Girona-Katowitze (Polònia), i les va suspendre per sorpresa aquell mateix any, si bé les va anar recuperant intermitentment, sobretot en temporada d'estiu.

Més endavant també va iniciar i va acabar els vols entre Girona i Gdansk (Polònia). L'any 2008 va començar la ruta Girona-Sofia (Bulgària). Tots ells van finalitzar per una o altra causa i normalment sense explicacions, per la qual cosa la ruta que es presenta avui serà l'única que en aquests moments Wizz Air tindrà a Girona.

Baix cost... però menys

Tot i anomenar-se companyia de baix cost, els preus de Wizz Air són força estàndard. Ahir mateix, comprar un bitllet d'anada i tornada per a la setmana vinent entre Girona i Kíev costava 235 euros.

Aquesta primera ruta de Wizz Air, que va començ?ar a operar dimarts, és fruit de l'acord de col·laboració que en el mateix acte d'avui signaran les institucions territorials gironines que formen l'AGi (Associació per la promoció i el desenvolupament de les comarques gironines), per tal de diversificar les companyies que operen des de l'aeroport de Girona.

L'aterrament de Wizz Air a l'aeroport de Girona no deixa de ser una bona notícia en una època de vaques flaques per a aquestes instal·lacions. Tot i que els tres vols setmanals no podran compensar ni de bon tros el descens de passatgers que significa el progressiu abandonament de Ryanair en favor de Barcelona, pot suposar un inici de diversificació d'aerolínies.

En aquests moments passen per l'aeroport de Girona la meitat de pasatgers menys que fa un any, a causa de la manca d'acord entre Generalitat i Ryanir. El descens de viatgers es comptabilitza en un 50%, que traduït en xifres són 1,3 milions de persones... fins al mes de juliol. Aquest és el resultat de la pèrdua de 180 freqüències setmanals.

Segons va explicar el vicepresident de la companyia, Michael Cawley, la decisió de reduir més freqüències aquest estiu es va prendre perquè encara no s'ha arribat a cap pacte amb el Govern i la companyia ha d'anticipar les previsions per a la temporada d'hivern. Tot i això, va afegir que la presència de Ryanair a Girona de moment no perilla, i que si s'arribés a un acord, l'activitat de l'aerolínia podria tornar-hi a créixer.

Tanmateix, cada cop sembla més improbable que Ryanair continuï a Girona. Mentrestant, benvinguda Wizz Air, encara que sigui amb una sola ruta.