Dos no s'enfaden si un no vol. I un cop creat el conflicte, el problema entre dos tampoc se soluciona si un no ho vol. A aquesta disjuntiva han arribat des de ja fa uns mesos la Generalitat de Catalunya i Ryanair, que malgrat els anuncis públics en els quls declaren confiar a resoldre la situació de l'aeoroport de Girona i de Reus, el cert és que fa mesos que no seuen per dialogar, posar tots els arguments sobre la taula i els punts sobre les "is". D'una banda, la del Govern català, el discurs no ha variat des de fa ja mesos. No deixaran, diuen, que Ryanair incompleixi els acords que ja havia adquirit, i també confien, segons han afirmat reiteradament, que s'arribi a una solució beneficiosa per Girona i Reus. De l'altra banda, la de la companyia irlandesa, la sensació que es desprèn és que perdre ambdues bases seria per ells un mal menor, un problema pel qual no mouran gaires dits, ja que el mercat els ofereix diverses alternatives amb les mateixes possibilitats de negoci. Almenys aquesta és la conclusió a la que pot arribar el ciutadà gironí, que ha vist com aquest hivern s'han retallat a la meitat les rutes (i amb elles l'activitat total) de la companyia des de Vilobí.

La darrera picada d'ullet cap a l'exterior la va fer ahir el director de comunicació de Ryanair a Europa, Daniel de Carvalho. En el marc de l'anunci de la companyia afirmant que no reobriran la base operativa a Reus l'estiu vinent, de Carvalho va explicar que estan "mirant cap a Croàcia i Turquia, mercats molt semblants a Reus i Girona". No és directament cap amenaça a la Generalitat, però sí que és un senyal del que uns i altres perden en aquest conflicte. La Generalitat perd bona part de l'activitat a un dels seus principals aeroports, mentre que O'Leary i els seus ja miren cap a l'est d'Europa per trobar el que no se'ls ha facilitat aquí. En cap cas es va fer referència a una possible aturada de l'activitat de l'aeroport de Girona ,però és si més no curiós que el mateix dia que Ryanair deixarà de tenir a Reus una base operativa, també insinuïn una expansió cap a destins "semblants".

Manca de promoció a Reus

El motiu principal pel qual Ryanair va anunciar ahir que no té previst tornar a obrir la seva base operativa a Reus l'estiu vinent és la manca de promoció turística del territori. Un fet del qual acusa directament a la Generalitat. El director de comunicació de Ryanair a Europa, Daniel de Carvalho, va explicar que la Costa Daurada "pot tenir èxit perquè és un bon destí, però desconegut".

La companyia considera que haurien de ser la Generalitat i els agents econòmics i turístics locals els encarregats de la promoció de l'aeroport de Reus, una funció que, per a De Carvalho, ha estat fins ara una missió exclusiva de Ryanair. "Malgrat això, hem transportat un milió de passatgers a Reus. Si promocionen la zona, podran comptar amb nosaltres", va indicar, que va culpar la Generalitat de no haver complert amb l'acordat.

De Carvalho va voler desvincular el cas de Reus amb l'inici d'operacions de la companyia irlandesa a l'aeroport del Prat, ja que es considera que Barcelona atreu un altre tipus de passatgers, mentre que a Girona i Reus el tipus de turisme que arriba és més aviat familiar.

El discurs de la Generalitat

Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat va valorar ahir en un acte a Tarragona l'anunci de la companyia irlandesapel que, tot i seguir treballant a Reus, deixa de tenir-hi base. Recoder va explicar que té "confiança" que les converses amb la companyia irlandesa portin a bon port i es pugui millorar la situació actual. Recoder, que va admetre el lideratge de Ryanair en les companyies de baix cost i els serveis que oferta, va valorar "molt positivament" la implicació del territori i va assegurar que defensaran el compliment del contracte vigent que tenen amb Ryanair.

Les paraules de Recoder no varien del discurs que fa mesos que manté la Generalitat. Ryanair ja va tensar la corda amb l'anunci de la retallada a gairebé la meitat de les seves rutes des de Girona per aquest hivern. El posicionament del govern català no va variar. L'anunci d'ahir de la companyia deixant a Reus sense base operativa l'estiu del 2012 va ser una altra tibada de corda. Per si no estava prou tensada, les referències a Turquía i Croàcia com a destinacions semblants a les que estan quedant en segon pla a Catalunya. I la Generalitat va mantenir el discurs. La pregunta que es fa el ciutadà que simplement vol viatjar d'un lloc a un altre, i a poder ser des de prop de casa, és quant s'ha d'estirar la corda fins que finalment s'asseguin i negociïn.