La diputada del Partit Popular de Girona, Concepció Veray, va assegurar ahir que l'Estat no tenia més remei que apujar les taxes de l'aeroport. Veray també creu que no es mereixen que se'ls critiqui per no invertir prou a les comarques gironines i va remarcar que han hagut d'assumir deutes pendents. Els pressupostos han patit en general una davallada del 58% respecte al 2002 que ja havien patit una baixada semblant respecte al 2011.

El projecte de pressupostos per al 2013 ha eliminat l'exempció que permetia fins ara que les taxes per operar a l'Aeroport de Girona fossin més barates. Veray va recordar que pel 2012 el govern espanyol va fer un "esforç immens" per congelar les taxes per garantir que Ryanair continués volant des d'aquest aeroport.

Segons la diputada, l'Estat no ha tingut "més remei" que eliminar aquesta exempció per poder complir amb l'objectiu de dèficit. Tot i això, va assegurar que intentaran tornar a aplicar la mesura al llarg de l'any si econòmicament és possible. Tot i això, Veray va criticar l'actitud de Ryanair perquè tot i l'esforç fet per l'Estat, l'aerolínia no ha complert la seva part del tracte i, diu, no arribaran als 3,5 milions de passatgers promesos.

La diputada també creu que la Generalitat s'ha "adormit" i no ha treballat prou per atraure més companyies a l'Aeroport de Girona per evitar que tot depengui només de l'aerolínia irlandesa.

Una inversió global

Pel que fa a la inversió global dels pressupostos 2013 a comarques gironines, la diputada popular va recordar que suma 125,25 milions d'euros: 118,58 del Ministeri de Foment, 2,1 milions del Ministeri d'Educació i Cultura, 183.000 euros d'Hisenda i Administracions Públiques, 56.320 euros del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme i 2,38 milions d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.

Veray creu que es fan comparacions "malintencionades" per fer creure a la ciutadania que l'Estat oblida les comarques gironines i ha assegurat que si el govern espanyol ha destinat tants milions d'euros a autovies menys necessàries com la que uneix Zamora amb Benavente és perquè són obres ja fetes i que s'ha de pagar.

De fet, segons Veray, l'Estat ha hagut de destinar 5,6 milions d'euros per pagar deutes pendents en obres ja fetes a les comarques gironines.

La diputada popular va explicar que "els pressupostos pel 2013 s'han dissenyat pensant en acabar totes aquelles obres que s'havien començat" i va afegir que "juntament amb la N-II l'altre gran obra inacabada a comarques gironines és el tren d'alta velocitat". Per això Veray va detallar que es destinen 50 milions d'euros a acabar la línia entre Barcelona i la Frontera Francesa "per tal que l'alta velocitat arribi a Girona el més aviat possible i esperem que sigui el primer trimestre del 2013".

La diputada va aclarir que "sí que és veritat que la partida destinada a l'alta velocitat ha baixat el 2013 respecte l'any passat però perquè el projecte està arribant a la seva fi i, per tant, no és necessari destinar-hi tants diners". Veray també va especificar que es destinen 2,5 milions d'euros a la construcció de la nova subestació elèctrica de Blanes i 132.000 euros a l'enclavament de Caldes de Malavella.

Respecte a la inversió del Ministeri de Foment, la diputada va destacar que "a Girona es deixen d'invertir 5,6 milions d'euros que s'han de destinar al pagament del deute d'obres fetes abans del 2012 per la mala gestió del PSOE".