Els camions de gran tonatge deixaran de circular per la N-II al seu pas per les comarques gironines després de Setmana Santa, en concret, a partir del 2 d'abril. Govern i Ministeri de Foment ja tenen redactat el conveni que recull aquest acord i ara només falta que els serveis jurídics de les dues administracions el revisin. Fonts de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat van confirmar que la prohibició afectarà els camions de més de 12 tones que creuïn les comarques gironines. Segons recull el conveni, aquests vehicles hauran de passar per l'AP-7 i se'ls aplicaran bonificacions d'entre el 25% i el 50% del preu del peatge. Els veïns de Bàscara fa un mes que reclamen aquesta mesura amb protestes.

El Govern i el Ministeri de Foment ja tenen enllestit el conveni que estipula que els camions a partir de 12 tones que facin llargs recorreguts no podran circular per la N-II entre Maçanet de la Selva i la Jonquera. Aquesta és una mesura que el Govern ha impulsat amb la voluntat de restar perillositat a una carretera pendent de desdoblar.

La mesura la va avançar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, el passat 25 de gener. Després de setmanes de negociacions, finalment fonts de la conselleria van confirmar que la prohibició s'aplicarà just després de Setmana Santa, ja que només queden per tancar "alguns serrells". Govern i Foment han fixat les condicions d'aquesta nova mesura en un conveni que ara revisen els serveis jurídics d'una i altra administració. Com que s'ha fet mitjançant la fórmula del conveni, la mesura es pot aplicar directament un cop es doni per finalitzat el conveni sense necessitat d'haver-se de publicar a cap diari oficial, segons apuntaven les mateixes fonts.

Per a l'aplicació del conveni, Foment ha hagut de negociar amb Abertis bonificacions per als camions afectats per la nova prohibició. Segons van avançar des de la conselleria, aquestes bonificacions aniran entre el 25% i el 50% del peatge segons el trajecte que hagin de fer per autopista. La nova prohibició no afectarà, però, els camioners que hagin de fer recorreguts interns entre Maçanet i la Jonquera, que sí podran usar la Nacional.

La nova restricció s'indicarà a través de les senyalitzacions de trànsit i els Mossos d'Esquadra seran els encarregats de controlar que cap transportista se la salti. Els camioners que circulin per la N-II hauran de justificar a través de la targeta de transport que estan fent un recorregut intern i que, per això, no fan ús de l'autopista.

Escepticisme al territori

Una de les portaveus de la plataforma Prou Camions N-II de Bàscara, Eugènia Carbó, constatava ahir després de l'anunci de Vila que seguiran "fins que retirin els camions". Els veïns ja no se sorprenen pel ball constant de dates. Admet que creuen que "es farà és segur, és de calaix perquè tots els països d'Europa van en aquesta tendència" però pensen que les protestes ajuden a pressionar l'administració perquè compleixi amb el compromís de fer-ho de forma immediata. No s'ha complert el mes inicial que van anunciar i tampoc tenen clar que acabi sent a principi d'abril.

Per això, a més del tall a la N-II de nou a deu del matí i a l'ús intensiu del pas de vianants de set a vuit del vespre, se'n preparen de noves. Els veïns han decidit que traslladaran l'emblemàtic i conegut Pessebre Vivent de Bàscara a la carretera. No es tractarà de posar quatre romans i els tres reis de l'Orient a la carretera sinó que preveuen un important muntatge amb il·luminació i els quadres habituals del pessebre. Es preveu com una invasió total de la carretera que es podria celebrar en unes setmanes perquè requereix molta organització.

Des de l'Ajuntament de Bàscara no van voler fer més declaracions al respecte i van assegurar que no se'ls ha comunicat aquesta última data de forma oficial. L'alcalde, Lluís Lloret, ja va expressar el seu malestar per l'incompliment i va parlar d'"incompetència" dels polítics en no haver estat capaços de solucionar el problema en els terminis anunciats.