La Conselleria de Territori i Sostenibilitat de Catalunya i el Ministeri de Foment han conclòs recentment un conveni perquè els camions a partir de 12 tones, que facin llargs recorreguts, no pu?guin circular per la N-II entre Maçanet de la Selva i la Jonquera.

L'Associació de Transport Internacional per Carretera (ASTIC) qualifica aquesta decisió com una mesura que escanya més encara el sector, ja que obligarà els transportistes a emprar l'autopista de pagament AP-7 en un tram considerat com la principal sortida de les mercaderies espanyoles cap a Europa i pel qual circulen entre 3.500 i 4.000 camions diaris.

Segons el director general d'ASTIC, Ramon Valdivia, "el cost total de combustible en què incorren diàriament els vehicles que circulen pels 83 km corresponents a aquest tram de la N-II, ronda els 125.000 euros. Amb els impostos especials sobre el carburant que paguen els transportistes es podria haver desdoblat la carretera fa anys i haver creat una variant específica per al trànsit de vehicles pesants".

Les autoritats estudien bonificacions d'entre el 25% i el 50% del peatge per als transportistes, el que Valdivia qualifica com "un pegat per calmar els ànims en el sector". La mesura, que es preveu entri en vigor a partir del proper 2 d'abril, s'indicarà mitjançant senyalitzacions de trànsit i actuació dels Mossos d'Esquadra, que s'encarregaran de controlar que cap transportista la infringeixi.

Els camioners que circulin per la N-II hauran de justificar a través de la targeta de transport que estan realitzant un recorregut intern. Per ASTIC, la solució a aquest conflicte passa per fer efectiu el desdoblament de la N-II, una mesura que tindria el consens tant del sector com dels veïns de les localitats que reclamen més seguretat a la carretera.