El PP es va mostrar més optimista que el seus propis números i va elevar a 56,75 milions d'euros la inversió prevista per l'Estat a Girona el 2014. A la inversió destinada al territori, els populars hi afegeixen dues partides més, que deriven dels convenis signats per l'executiu estatal. El primer, el de Rodalies, suposarà 11,8 milions d'euros d'inversió a la demarcació. El segon, el que el govern espanyol va rubricar amb la concessionària d'autopistes Abertis, comportarà que l'any vinent l'Estat pagui 2,5 milions d'euros d'obres que fan referència a l'AP-7. La diputada Concepció Veray ha assegurat que el projecte dels Pressupostos permet acabar amb la "maledicció" de la N-II i va admetre que l'excepcionalitat de taxes a l'aeroport Girona-Costa Brava dependrà, de nou, d'una disposició addicional.

No va mostrar el mateix optimisme el diputat de CiU al Congrés en representació de Girona, Jordi Xuclà, que va considerar que l'Estat "s'està retirant" de les comarques gironines. Xuclà va advertir que després d'anys de molta inversió malgrat que l'"alta velocitat que ja va arribar 20 anys tard", ara no hi ha inversions significatives. Va remarcar que quan acabin el mandat el PP "només haurà desdoblat 6 quilòmetres de la N-II que havien deixat empantanegada els socialistes".

Pressupostos austers però centrats en una inversió prioritària i que el territori arrossega des de fa temps: el desdoblament de la N-II. Aquesta és la idea que ha volgut donar la diputada del PP per Girona, Concepció Veray, del projecte de pressupostos en allò que fa referència a les comarques gironines. La diputada va admetre que, d'un any per a l'altre, la inversió ha caigut, sobretot després que s'hagin acabat les obres del TAV. Però també va voler deixar clar que, tot i això, l'executiu del PP "creu" en les comarques gironines. I la prova que ho demostra, segons va subratllar Veray, és en tot allò que fa referència a les obres de la futura A-2 (a les quals s'hi destinaran més de 19 milions d'euros durant el 2014).

Concepció Veray va dir que aquest projecte de Pressupostos permet acabar amb la "maledicció" que la N-II va suposar per al territori gironí. No només per tot allò que fa referència als trams del sud (i aquí va recordar que l'any vinent s'acabarà el Sils-Caldes) sinó també perquè ja s'ha posat fil a l'agulla amb els del nord.

Veray va destacar que, de Girona cap a la frontera francesa, el projecte dels Pressupostos consigna dotacions "importants" per redactar els projectes de desdoblament de la N-II. En total, són 5,77 milions d'euros, que es divideixen en diferents partides, i que serviran per posar "negre sobre blanc", com va advertir Veray.

Mètode alemany

En referència als trams del nord, la diputada del PP també ha volgut subratllar un altre extrem. Encara que els Pressupostos recullin que les arques de l'Estat no començaran a pagar aquestes obres fins al 2017, això no vol dir que s'oblidin, sinó que és conseqüència directa de la fórmula que s'ha escollit per fer-les: el mètode alemany.

Amb aquest sistema de finançament diferit, l'administració estatal, doncs, no pagarà l'obra a l'empresa constructora fins que no estigui acabada. "La ministra de Foment ja va deixar clara la seva voluntat de tenir licitat tot el desdoblament de la N-II al nord de la demarcació abans d'acabar la legislatura; i això no canvia", va dir la diputada popular.

Pel què fa a la resta d'obres en carreteres (com ara la N-152 o l'A-26), Concepció Veray també va voler destacar que el projecte dels Pressupostos no les ha oblidades. "No hem eliminat cap d'aquestes partides, si bé és cert que allò que havíem de fer era prioritzar la N-II, perquè aquest és el deure que tenia l'Estat amb la demarcació", ha afirmat.

La diputada del PP per Girona ha elevat a 56,75 milions d'euros la inversió global que l'Estat preveu fer a les comarques gironines el 2014. A les partides directament imputables al territori, i que sumen 42,45 milions d'euros, Concepció Veray n'hi ha afegides dues més, que deriven de convenis signats per l'executiu estatal.

La primera fa referència al conveni que l'Estat va signar amb la Generalitat per a Rodalies, que suposarà una inversió d'11,8 milions d'euros a la demarcació "per al manteniment de la xarxa del tren convencional", ha precisat Veray. La segona fa referència al conveni que el govern espanyol va subscriure amb la concessionària d'autopistes Abertis fins al 2021, mitjançant el qual l'any vinent es pagaran 2,5 milions d'euros d'obres que fan referència a l'AP-7 (bàsicament, per als nous enllaços de Vilademuls i Figueres Nord).

El representant de CiU, Jordi Xuclà, va ser molt crític i va recordar que els Pressupostos no inclouen "cap inversió rellevant". Va advertir que Girona "és l'única província de les marítimes que té l'Estat que no té frontera internacional i això en un lloc on el turisme és el principal motor de l'economia".

Va remarcar que la inversió en la N-Ii serà molt minsa i que el tram nord ja "no es pot considerar ni autovia". Xuclà va lamentar també que aquest any no hi hagi cap inversió a l'aeroport i que tampoc s'hagi anunciat el projecte de baixador per l'alta velocitat en la terminal de Vilobí d'Onyar.

En resum, per al cap de llista nacionalista "l'Estat està desconnectant-se de les comarques gironines" i el PP "no pot presumir de tenir Girona en l'agenda de prioritats".