Pensar en Girona és pensar en vols de baix cost, lligat a una de les destinacions turístiques pioneres d'Europa. Per a Ramon Ramos, el paper d'aquestes línies més econòmiques ha de ser un atractiu més.

La predominança dels vols de baix cost a l'aeroport de Girona es pot vincular a la baixada de pernoctacions dels turistes que lamenten els hotels, càmpings o apartaments?

No, perquè justament aquest any hem crescut en pernoctacions. Ens hem convertit en el número 1 de tot Catalunya. Amb el temps, les companyies clàssiques s'aniran transformant en low cost. Per què? Perquè cada vegada més, els aeroports que estan funcionant a alt rendiment com el de Barcelona han apostat clarament per ser aeroports de low cost. La gent vol aprofitar el preu del viatge amb avió per després tenir més despesa a la destinació. És una realitat claríssima. Hi ha aeroports que no hi han apostat i que en aquests moments tenen problemes de davallada de turistes.

El passatger s'espera que després d'aterrar amb un vol "low cost" hi hagi una destinació "low cost"?

Aquest és un dels grans problemes de sempre. En alguns casos com Grècia, Canàries, Balears o Costa Brava es donen unes ofertes molt importants -aquest any a Grècia tenies pensió completa per 300 euros una setmana- i llavors la gent va a fer una cervesa i potser li claven vuit euros. Aquesta proporció existirà sempre, malauradament. El low cost està triomfant perquè el 70% de la gent ja està reservant a través d'Internet, el que fan és estalviar en el bitllet per després tenir més despesa durant les vacances.

La planificació dels vols i companyies de l'aeroport ha d'anar lligada al model turístic que vol desenvolupar el territori?

Claríssimament. Nosaltres ara estem treballant amb turoperadors, sobretot del mercat de l'Est, perquè utilitzin l'aeroport de Girona perquè tots aquests avions es quedin a Girona. Ara passa que van a Barcelona i els viatgers es deriven cap a la Costa Daurada, la de Barcelona i la Costa Brava. També intentem diversificar, però per la tònica que anem veient les companyies van cada vegada més cap al low cost, perquè és el futur.

Els paquets d'oferta que esmentava són una alternativa que convé contemplar?

No. Justament el que estem intentant és basar-nos molt més en la qualitat que en la quantitat. És molt complicat mantenir-nos en les xifres en què estem, i és gràcies a una gran feina de promoció de tots plegats. Hi ha molts destins turístics, i el fet d'anar repetint cada any el 4,5 milions de visitants i els 22 milions de pernoctacions mostra que la feina que estem fent és la correcta. La guerra de preus, malauradament, sempre existirà, si ja existeix a poblacions de la Costa Brava mateix.

Pensar en l'aeroport de Girona significa per a molts pensar en Ryanair. Hi ha espai per alguna altra gran companyia?

Tenim un petit o gran problema que és que tenim la T2 de l'Aeroport de Barcelona que està infrautilitzada. S'ha convertit en l'aeroport de low cost més important de l'Estat. Nosaltres hem d'intentar que Ryanair segueixi aquí i treballant amb la resta de companyies perquè es fixin en Girona. És molt complicat, i l'única alternativa és amb els turoperadors perquè tots els que aterren a Girona es quedin aquí. Aterrar a Girona és més barat, i és el que estem venent, però per la logística i el moviment dels seus clients les companyies van a Barcelona.