El 27 d'octubre de 2012, avui fa justament un any, aterrava l'últim avió a Girona procedent de Madrid. Era de la companyia Ryanair, que va decidir, en ple conflicte amb les administracions, retallar vols i rutes. Sosprenentment, una de les que va caure va ser la Girona-Madrid, amb diferència la que millors resultats donava a Girona per a la companyia irlandesa. Mai no van quedar gaire clares les causes. Fins ara: els representants de Ryanair van assegurar divendres a Diari de Girona que la raó de la supressió del vol van ser "les excessives càrregues extra que aplica AENA als aeroports espanyols". Ni crisi econòmica, ni conflicte amb les administracions catalanes: va ser una forma de mostrar el seu desacord amb les taxes aeroportuàries espanyoles. Al final, com sempre, va rebre un tercer: els gironins. I seguiran rebent, perquè Ryanair va asegurar també divendres que no té cap previsió de reprendre el vol.

I això que Ryanair ha sigut la companyia que més ha aguantat -si exceptuem la Iberia dels primers anys de l'aeroport gironí- una ruta que té malastrugança. Si no fos que els avions només toquen terra en arribar i marxar i que per les pistes no solen passejar gossos, semblaria que un avió procedent de Madrid va trepitjar un dia una tifa.

Ryanair va estar volant entre Girona i Madrid, amb freqüència variable, entre els anys 2007 i 2012. Va agafar el relleu, cinc anys després, de l'efímera Air Catalunya. Abans, durant tres anys, Air Nostrum semblava destinada a controlar el mercat. Però els vols d'aquesta companyia, que van començar el 1999 acabant així amb 15 anys sense vols entre Madrid i Girona, van començar ben aviat a tenir problemes. No d'ocupació, ja que inclús era més alta de l'esperada, sinó -sembla el destí de l'aeroport gironí- per desacords amb les administracions, fins que va realitzar el darrer vol... el 27 d'octubre de 2001. La mateixa data que dotze anys més tard triaria la irlandesa Ryanair per dur a terme també el darrer vol de la mateixa ruta: en vigílies del patró de Girona, Sant Narcís.

Els vols entre Madrid i Girona van començar ben aviat. De fet, van ser els primers vols regulars que hi va haver a l'aeroport gironí, realitzats per Iberia durant dotze anys, i durant tres més per la seva filial Aviaco. Eren temps de bonança, els bitllets ern cars, conseqüentment l'ocupació era baixa, però això no importava gaire en aquells anys. Excepció feta d'alguns vols xàrter efectuats per Sipan, van venir aleshores els esmentats quinze anys sense vol, fins al 1999. I això que n'hi va haver algun intent: l'any 1997 va aparèixer Air Girona, companyia formada per un grup d'expilots d'Iberia i agents de viatges, tots ells relacionats amb l'aleshores director de l'aeroport, Eusebio Moratilla. Però la iniciativa va difuminar-se quan tres mesos després de formar la companyia, Moratilla va ser cessat i substituït per Patricio Iborra. Dos anys després apareixia Air Nostrum. Ja ha quedat dit que els preus en temps d'Iberia i Aviaco eren tot excepte low cost. I el mateix es podria dir d'Air Nostrum, que tot i rebre subvencions de la Cambra de Comerç i la Diputació, oferia bitllets a preus que oscil·laven entre les 25.000 i les 50.000 pessetes (150 i 300 euros al canvi actual), per a més endavant apujar-los encara entre 90 i 100 euros. Sortia més barat -no és una forma de parlar, es va fer un estudi- anar al Prat i agafar el pont aeri.

El 2002 va ser el torn d'Air Catalunya i Intermed: dos galls en el mateix corral havien d'acabar barallant-se, i la primera va denunciar el Govern de CiU davant Brussel·les perquè subvencionava Intermed tot i que en alguns vols duia l'avió buit.

Cinc anys després arriben dosnous galls, Spanair i Ryanair -que ja duia anys operant des de Girona- oferint vols a Madrid. De 2009 a 2012 ja els feia únicament la companyia irlandesa, ja que Spanair va començar a acumular retards i anul·lacions fins que, excusanrt-se en la crisi del sector aeri, va tocar el dos definitivament. I des de 2012, tampoc vola Ryanair.

Des de llavors, només Blue Jet -que se sàpiga- , nova companyia aèria d'origen català, ha manifestat estar interessada a recuperar aquesta connexió. Però la cosa no ha passat mai de declaracions d'intencions, i avui com avui, no sembla probable que Girona i Madrid tornin a estar connectats per aire.