Un total de 16.553 alumnes de les escoles públiques de la Diòcesi de Girona cursen religió catòlica durant aquest curs, una xifra que representa el 19,52% de l'alumnat. Si s'hi sumen els centres vinculats a l'Escola Cristiana de Catalunya, la proporció arriba fins al 38,62 %. Segons va explicar ahir el delegat episcopal d'Ensenyament del Bisbat, Pere Micaló, es tracta d'una xifra molt similar a la d'altres anys. Les comarques de la Garrotxa i la Selva són les que compten amb un percentatge més elevat d'alumnes que estudien Religió.

Segons el Bisbat, en aquests moments hi ha professors de religió a 201 centres d'infantil i primària i a 60 de secundària. Això vol dir que el 80 % dels centres de la Diòcesi ofereixen la l'assignatura de Religió, mentre que en el 20 % restant són centres que fa poc que han començat i per tant no tenen totes les unitats completes, centres d'educació especial o centres amb determinades singularitats.

Pel que fa al professorat, la Diòcesi compta amb 105 mestres que imparteixen Religió en l'etapa d'infantil i primària i 50 més que ho fan durant la de secundària-batxillerat. Per a ser professor de Religió cal, a més d'una titulació universitària i el màster per poder dedicar-se a l'ensenyament, haver estudiat un diploma eclesiàstic de competència acadèmica que es pot cursar a l'Institut de Ciències Religioses. Després, el Bisbat proposa els nous professors al departament d'Ensenyament, que és qui els contracta. Cada any, el Bisbat proposa entre deu i quinze nous professors. Tal com ha succeït en els darrers anys, actualment hi ha suficient demanda de professors que volen fer aquesta assignatura.

Micaló va explicar que la classe de Religió no és com una catequesi -que ja s'ofereix a les parròquies-, sinó que és una matèria "transversal" i "instrumental" que pot servir per entendre millor altres matèries, com ara Història, Filosofia o Història de l'Art. Per això, va mostrar el seu agraïment tant als pares que han apuntat els seus fills a Religió com a aquells que, malgrat no haver-ho fet, s'han plantejat l'opció.

Finalment, Micaló també es va mostrar satisfet perquè la nova llei d'educació -la Lomce- aclarirà les "regles del joc" pel que fa a les alternatives a Religió. En aquest sentit, va explicar que, ara mateix, Religió té una competència "deslleial", ja que com a alternatives s'ofereixen assignatures com ara "vela", i fins i tot casos en què s'ofereixen opcions alternatives "il·legals" com ara reforç escolar. Per això, Micaló aplaudeix que la nova llei aclareixi finalment quines són les alternatives, que seran l'ensenyança de valors cívics i valors ètics.