Lluís Amat (alcalde de la Vall d'en Bas per Vall Plural-AM) ahir des del seu lloc de vacances al País Basc va indicar que desconeix l'existència d'un acord de recorregut entre la municipalitat i el Departament de Territori i Sostenibilitat. Amat confia que al setembre podrà aclarir l'afectació de les variants d'Olot i de les Preses envers la Vall d'en Bas.

De moment, el nou ajuntament de la Vall Plural està poc disposat a acceptar una variant a qualsevol preu encara que Olot tingui pressa. En aquest sentit, l'alcalde s'ha mostrat preocupat per la connexiò entre la variant d'Olot prevista amb 2 carrils per banda amb l'embocadura de la carretera al seu poble (variant de les Preses). També ha indicat que li preocupa com sortirà la carretera dels túnels de Bracons. Pel que fa al pas de la variant pel seu poble confia poder parlar d'un carril per banda. Creu que l'origen de les possibles diferències està en haver dibuixat la variant en tres trams diferenciats (les Preses i Olot de la Generalitat i Olot de l'Estat), quan es tracta d'una única carretera i amb una sola funció.

En referència a la Vall d'en Bas, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va dir: «Amb la Vall d'en Bas n'havíem parlat molt durant tot el mandat passat». Va prosseguir: «Ara, hi ha hagut un canvi polític i doncs ens hem compromés en els propers mesos iniciar un diàleg amb el nou consistori». La intenció de Territori i Sostenibilitat -segons va dir- és «explicar-los el que s'ha dut a terme fins ara i si hi ha hagut algun compromís». Pel que fa a les opinions del nou consistori va dir:? «Amb molt de gust els escoltarem».

El traçat de la variant de les Preses ha de passar en bona part per l'interior del terme de la Vall d'en Bas. És un territori considerat com una reserva agrícola. La causa és que el subsòl agrícola de la Vall d'en Bas conté l'aqüífer de la Garrotxa. Es tracta d'una gran massa d'aigua subterrània, de la qual se'n treuen 10,5 hectòmetres anuals que fan dels terrenys de la Vall, uns dels més fèrtils de Catalunya.

Per tal de conservar l'aqüífer i l'impacte visual, els tècnics de la Generalitat van trobar una solució. van proposar una variant soterrada que alhora quedava separada de l'aqüífer. És a dir, la carretera passava i no es veia i encara quedava separada de l'aigua. El problema va ser el gran cost econòmic que suposava.

Llavors, Territori i Sostenibilitat va arribar a un principi d'acord amb els municipis de la Vall d'en Bas i de les Preses per una opció més econòmica. La nova proposta és una carretera més senzilla amb un carril per banda i també discreta, però sense anar soterrada.

Abans encara hi havia una altra opció que era fer uns túnels a la serra de Marboleny, però també va quedar descartada pel seu impacte.

La solució a la voluntat d'ajuntar en una via directa la comunicació per carretera entre la Catalunya Central, la Garrotxa i l'Alt Empordà s'ha mostrat molt complicada des d'un primer moment.