Els onze trens d'alta velocitat (TAV) que ahir havien de fer parada a l'estació de Girona i Figueres-Vilafant entre les 7 del matí i les 12 del migdia no van circular. El tall de fibra òptica va deixar sense servei els passatgers que a primera hora del matí es volien desplaçar per arribar al seu lloc de feina, d'estudi o per agafar un altre tren a Barcelona o a Madrid. Ara bé, el primer comboi del dia del TAV (que surt a les 6.30 de Figueres i a les 6.46 de Girona) encara va tenir temps de fer uns quilòmetres fins a les 7 del matí, quan es va quedar aturat a la zona de Riells i Viabrea. Els viatgers d'aquest tren no van ser a Barcelona fins a les 10.50 del matí.

La resta dels passatgers que confiaven en la fiabilitat de la línia d'alta velocitat es van veure obligats a buscar una alternativa. Des de l'estació de trens de Girona, l'opció més fàcil per als viatgers -que també recomanava Renfe- va consistir a agafar el següent comboi de la línia R11 de Rodalies que portés fins al destí que volien els usuaris del TAV. Una solució que, evidentment, comportava problemes per als passatgers de la línia d'alta velocitat, perquè trigaven més a arribar al seu destí i havien d'esperar que passés un tren en la direcció corresponent. Més complicat ho tenien els usuaris que havien de canviar de comboi a Barcelona o Madrid, perquè no podien fer la combinació que havien previst.

Per això, tenint en compte que els viatgers del TAV a Girona acostumen a utilitzar la línia de manera habitual, la incidència va afectar de ple les rutines dels usuaris. Pel que fa a la informació que ahir al matí es donava des de l'estació, cridava l'atenció el missatge de les pantalles: "Per actes vandàlics que afecten les instal·lacions, està suspesa la circulació de trens de la línia d'alta velocitat. Sense previsió de restabliment". Davant aquesta situació, el vestíbul del TAV de Girona es va omplir de passatgers que feien cua a l'oficina d'atenció als clients per reclamar el retorn de l'import dels bitllets o un canvi dels tiquets.

Un dels afectats, Alvaro Rodríguez, havia arribat a l'estació de Girona per agafar el TAV a les 9.11 en direcció a Barcelona, com fa quasi cada matí. "Havia de ser a Barcelona a dos quarts d'onze; primer a la universitat i després a treballar", va explicar el jove a l'ACN. L'alternativa, igual que altres usuaris, va ser fer servir la línia R11: "He d'agafar un Mitja Distància, tot i que clar, arribo tard perquè triga més". Cap al nord es dirigia un altre dels passatgers, Raymond de France, que es desplaçava a Narbona. "Estem fent cua per saber què podem fer, tot i que hem d'esperar perquè no tenim alternativa", va afirmar.

Renfe va explicar ahir que els viatgers poden canviar els seus bitllets per una altra data o poden recuperar l'import íntegre dels tiquets en un termini de tres mesos. Tot i això, des de la Confederació de Consumidors i Usuaris (CECU) van recordar que els passatgers tenen dret a reclamar i a demanar compensacions.