Les llistes d´espera van motivar el 40% de les queixes de salut que els gironins van fer arribar l´any passat al Síndic de Greuges de Catalunya. Concretament, de les 35 queixes rebudes pel Defensor de les persones provinents de les comarques gironines, 14 estaven relacionades amb la demora per rebre atenció sanitària. Els drets i deures van ser l´altre gran motiu de queixa a les comarques gironines, amb nou, seguit de les infraestructures i els recursos (4), les gestions administratives sanitàries (3), les prestacions sanitàries (3) i les avaluacions mèdiques (2).

Queixes de Salut al Síndic

Create pie charts

Mentre que el nombre de queixes des de Girona va disminuir respecte el 2014 -llavors havien estat 50-, la xifra de consultes al Síndic ha augmentat, passant de 39 fa dos anys a 44 l´any passat. D´aquestes, 27 estaven vinculades amb els drets i deures, i la resta amb qüestions com les avaluacions mèdiques, els recursos, les gestions o l´atenció mèdica privada.

En el conjunt de Catalunya, el Síndic de Greuges, Rafael Ribó, va rebre 1.579 queixes i consultes relacionades amb el dret a la salut, 556 de les quals estaven motivades per la gestió dels recursos sanitaris, per exemple, les llistes d´espera, els tancaments de CAP o la reducció de personal. Representen el 35% del total i són el grup més nombrós, per davant de les queixes i consultes per la disconformitat amb el diagnòstic o el tractament (396) i la disconformitat amb el tracte rebut (341).

En el seu informe anual, el Síndic de Greuges detalla que continua rebent queixes de pacients que han d´esperar terminis superiors als garantits o als fixats com a referència abans de poder ser atesos, i per això suggereix que es revisin els procediments amb la voluntat d´escurçar la demora.

En les queixes rebudes per sobrepassar el termini garantit, el Síndic recomana que es reprogrami la intervenció, la prova diagnòstica o la visita pendent sense més demora i que s´informi a l´interessat de la nova data.

És el cas, per exemple, d´un dels expedients que cita el mateix informe, relatiu a una persona que es queixa per la demora perquè intervinguin la seva mare de columna vertebral a l´hospital Santa Caterina de Salt perquè pateix un dolor que la morfina que li administren no pal·lia, s´infla i pateix problemes de memòria. El Defensor recorda el termini de referència fixat per a aquesta operació, que no disposa de termini d´espera garantit, i destaca que la interessada va ser inclosa fa un any a la llista d´espera, però que no se li ha fet la intervenció, ni tan sols s´ha assenyalat una data. Ribó va suggerir que es programés la intervenció sense més demora i, finalment, es va preveure per l´octubre passat.

L´informe detalla, però, que Ribó ha acordat amb el Departament de Salut la posada en marxa d´un sistema de tramitació exprés de les queixes referides a les llistes d´espera per reduir considerablement el temps de la tramitació. Aquestes queixes, tan bon punt arriben, es trameten via electrònica a la conselleria, que s´ha compromès a respondre mitjançant el mateix sistema en 48 hores.

Accés a la fecundació in vitro

L´informe del Síndic també constata que persisteixen les demores per accedir a un especialista en reproducció assistida. La demora des de la primera consulta a l´atenció primària i fins a iniciar el tractament de fecundació in vitro pot ser de diversos anys, diu el Síndic, amb l´angoixa que això provoca, ja que el temps va en contra dels pacients i pot ser que fins i tot se´ls exclogui de manera automàtica de la llista quan arriben a una edat límit, independentment del temps que fa que hi són.

En l´apartat del dret a la salut, la memòria anual del Defensor també inclou que ha rebut queixes pel tracte del personal de l´Institut Català d´Avaluacions Mèdiques -l´organisme del Departament que gestiona les incapacitats laborals-, relacionades amb l´atenció als afectats de fatiga crònica i per l´ús de les bases de dades sanitàries a través del polèmic projecte Visc+.