El telèfon d'emergències 112 activarà els Mossos d'Esquadra de forma immediata si els truca una potencial víctima de violència domèstica. Els operadors sabran que és una víctima d'aquesta xacra social gràcies a una nova particularitat que s'integrarà en una nova versió de l'aplicació My112.

Fins ara l'aplicació servia per trucar al telèfon d'emergències en cas de necessitat i alhora geocalitzava la víctima del succés. A partir del primer trimestre de l'any que ve s'activarà la nova opció al col·lectiu amb més alt risc i s'ampliarà properament a la resta de persones víctimes de violència masclista i domèstica.

Aquesta aplicació s'instal·larà amb un codi facilitat pels Mossos, que comptarà amb les dades de la víctima que facilitarà de forma voluntària. Així doncs, quan la víctima truca al telèfon 112 de Catalunya, l'operador que l'atén ja sabrà que és una possible víctima de violència masclista. A més, la nova aplicació preveu l'opció que la víctima pugui enviar un missatge predeterminat d'alerta als contactes telefònics. Fins a sis persones que un cop hagi trucat al 112 rebran un missatge d'ajuda per part de la víctima.

Aquesta aplicació és pionera a l'Estat i segons va explicar aquesta setmana el conseller d'Interior, Jordi Jané, és una eina que «ha de contribuir al descens de la por d'aquestes persones perquè està fet per ajudar-les i per a aconseguir disminuir aquesta xacra social».

A més, durant l'any vinent està previst que Telefònica amb Interior desenvolupi un sistema que permeti poder identificar per la veu les potencials víctimes d'un episodi de violència de gènere, que ja utilitzen el sistema de l'aplicació My112.

La nova app estarà disponible en un principi en català, castellà i anglès En un futur, però, es podrà descarregar també en altres idiomes.

Sense rastre per a l'agressor

Aquesta aplicació físicament comptarà amb l'apartat referent a violència domèstica però per evitar també que no se'n sàpiga del seu ús, per si mai caigués a mans de l'agressor, compta amb un botó discret i a més, no deixarà rastre del seu ús per augmentar la protecció de la víctima.

Igual que en altres aplicacions desenvolupades des de la Conselleria d'Interior, com l'app Trànsit, compta amb consells. En aquests cas que ha elaborat la Direcció General d'Administració de Seguretat i estan adreçats a la víctima i com ha d'actuar segons la situació amb la qual es troba: per exemple, si la víctima conviu amb l'agressor; si no hi viu; la necessitat de tenir un kit d'emergència, consells sobre ús d'internet i xarxes socials, recomanacions si la víctima vol trencar la relació, com actuar si es produeix una agressió, què fer en cas de denúncia, entre altres.