L'amenaça del tancament d'autoescoles com a conseqüència de la vaga d'examinadors es manté i, des que la protesta va començar al juny, ja ha afectat alguns centres que ara miren amb preocupació la convocatòria de vaga indefinida a partir del 4 de setembre. Per dimarts vinent, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha convocat el comitè de vaga i l'associació que representa el col·lectiu, Asextra, afirma que acudirà a la reunió tot i lamentar que l'ordre del dia no inclogui «una negociació i diàleg per a una possible desconvocatòria» de la vaga que, tal com apunten «és el que espera la ciutadania en general».

Perill que la vaga s'endureixi

Fins ara, l'aturada d'examinadors ja ha deixat 30.000 persones sense poder aspirar a treure's el carnet de conduir a Catalunya, segons va explicar ahir el president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, Raül Viladrich, en una entrevista a RAC1. La protesta del personal de la DGT, que denuncia una manca de personal administratiu i examinador a Catalunya, ha obligat a tancar algunes autoescoles -concretament, a la demarcació de Barcelona ja en són set- tot i que la incidència real es veurà a partir del setembre ja que l'agost és inhàbil.

D'altra banda, Viladrich va alertar que si el pròxim dimarts 22 d'agost no s'arriba a un acord entre els treballadors la vaga es podria endurir i es passaria de la mobilització de dilluns a dimecres a fer-la fins a divendres a partir del 4 de setembre, el que provocarà que les repercussions siguin «pitjors».

Pel que fa a l'Associació d'Examinadors de Trànsit (Asextra), aquest dilluns han publicat un comunicat al seu web en el qual critiquen la Direcció General de Trànsit per excloure de la reunió la possibilitat d'arribar a un acord i suspendre la protesta, ja que la comunicació que han fet arribar als vaguistes es limita a dos punts: el primer, analitzar i discutir la convocatòria de vaga indefinida a partir del setembre i, el segon, l'establiment dels serveis mínims. Després de criticar que no s'hi inclogui un punt de negociació per desconvocar l'aturada, Asextra afirma que acudirà a la cita perquè estan «disposats a dialogar per resoldre un conflicte que està causant molts problemes a ciutadans i empreses».

«Escut i víctimes»

El president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya va lamentar que aquests centres siguin «escut i víctimes», al mateix temps, del conflicte entre els treballadors i la Direcció General de Trànsit. «És legítima la reivindicació dels examinadors, és la seva guerra amb la DGT i la respectem», va manifestar; però es va queixar que, «no obstant això, reclamem que es doti de personal les prefectures i denunciem que aquestes reivindicacions estan afectant els ciutadans i les autoescoles».

D'altra banda, també va explicar que el període de dos anys entre l'examen teòric i el pràctic «no s'amplia», però que es respectarà si l'aspirant va presentar la sol·licitud per fer l'examen pràctic dins del termini. Per Viladrich, però, el problema «serà l'endemà de la vaga». Si es desconvoca, quant trigarem a recuperar la normalitat?», es va preguntar el president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, que també va assenyalar com en diverses ocasions els aspirants es presenten a examen però no poden fer la prova perquè l'examinador decideix no presentar-se aquell dia i els estudiants han de ser reubicats.

El 5 de juliol, una marxa lenta de les autoescoles reclamant més personal, sobretot examinadors del carnet de conduir pràctic, va col·lapsar el centre de la ciutat de Girona.