Reprenc el tema que vaig obrir fa una setmana aquí mateix. Són molts els factors que ens ajudaran a complir un objectiu i un projecte compromès n'és un. No obstant això, tard o d'hora ens enfrontarem als obstacles que la situació de creixement posa en el nostre camí.

Aquí és on apareix el temps de saber apel·lar als nostres recursos, tots els recursos, tant els interns com els externs. Dels primers, en parlem molt en aquesta columna, dels segons, potser no tant. Aquests són bàsicament els altres. Els nostres amics, companys de ruta o parella; els nostres subordinats o mestres, els nostres pares, els nostres fills i alguns cèlebres desconeguts. Òbviament no es tracta d'acatar cegament els consells dels altres, es tracta de deixar que les seves paraules o actituds ens inspirin per prendre les millors decisions.

El meu pare solia queixar-se amb mi dient: "No sé perquè m'ho preguntes si després fas sempre el que vols". "Pare", li vaig dir un dia amb sinceritat i sense ironies, "crec que t'ho pregunto justament per poder decidir millor el que jo vull". Cal ser molt intel·ligent per saber sempre "quina és la millor solució" a un problema, cal ser un savi per poder escoltar i capitalitzar la solució que ens acosten altres, cal ser neci per creure que un sempre pot trobar en soledat les millors respostes.

Un amic, especialista en assessorament a gerents i directors de grans empreses explicava sempre aquesta vella història:

Un home acaba de rebre la notícia que serà promocionat a gerent general d'una important fàbrica de cotxes. El càrrec implica un enorme progrés, però també una gran responsabilitat, especialment perquè li toca ocupar el lloc del que fou un dels més importants gerents que ha tingut l'empresa. La tarda anterior a la seva partida, el seu antecessor el mana cridar. Li dóna la benvinguda al càrrec. El posa al corrent dels assumptes que queden pendents i l'informa d'algunes dades operatives, com claus, nombres de seguretat i contactes en altres empreses. Després d'una hora de conversa l'ara exgerent es posa dret per anar-se'n i li diu:

- Només una cosa més. Al llarg dels pròxims anys t'enfrontaràs una i altra vegada amb situacions que no podràs resoldre. Seran com carrerons sense sortida i per molt que t'esforcis la sortida serà un punt cec per a tu. Com a ajuda per a aquests moments que previsiblement arribaran, et deixo aquests tres sobres tancats. Com veuràs estan numerats 1, 2 i 3.

El més jove agafa els sobres i els mira amb sorpresa, res s'insinua del seu contingut.

- Obre el primer la primera vegada que et trobis en una d'aquestes situacions, i t'ajudarà a seguir endavant. Obre el segon la següent vegada que alguna cosa t'obstaculitzi greument i el tercer la tercera vegada, quan estiguis en el greu tràngol de no poder resoldre una situació de la planta.

S'acomiaden amb una abraçada i el nou gerent agraeix l'aportació de l'altre. Després guarda els sobres en el primer calaix del seu escriptori. Durant els primers anys, tot va sobre rodes, però arriba un moment en el qual les vendes comencen a baixar. Davant l'absència d'incentius els seus venedors perden motivació i la desconfiança dels directes en la seva gestió es fa notar. Després d'esgotar totes les seves idees i provar els seus més valuosos recursos, recorda els sobres. Es tanca en la seva oficina i agafa el primer sobre. L'obre i llegeix:

"Posa la culpa al teu predecessor".

Immediatament, el gerent crida a una reunió de directori, a una junta de directius i a un cònclau de venedors i operaris. En totes tres parla fins a deixar clar que la culpa dels problemes és de l'antic gerent, que ha deixat en anar-se'n una pesada herència, plena d'errors i desencerts, les conseqüències de la qual comencen a sortir a la superfície. És evident que amb aquests antecedents algunes coses seran difícils, però que entre tots podran traspassar la crisi.

El personal i els seus dirigents estan satisfets de l'explicació i responen favorablement, amb dedicació i compromís. D'immediat comencen a pujar les vendes, i els problemes passen.

Cinc anys després, l'empresa torna a experimentar dificultats. Tornen a baixar les vendes i hi comença a haver problemes amb la qualitat dels productes. De seguida el gerent va a veure el segon sobre i llegeix el seu contingut:

"Comença de zero. Reorganitza..."

Confiat en el consell comença un extens procés de reorganització.Gràcies a aquesta nova actitud i amb l'ajuda de tots, que aposten per aquesta nova etapa, l'empresa reprèn els seus bons rendiments i torna a ser líder en el seu sector de mercat.

Una altra vegada passen els anys. Després de molts exercicis de bons resultats, la companyia entra de nou en temps difícils. El gerent ha après de l'experiència, així que va a buscar el consell que anticipat en el temps havia deixat per a ell. El tercer sobre tenia un missatge que començava dient:

"Ha arribat el moment... Prepara tres sobres...