L'escriptor mexicà Ignacio Padilla, l'obra literària del qual atresora un bon nombre de premis i que coordina des de fa anys la trobada internacional de contes de la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara, ha visitat aquests dies Girona, on ha participat en el festival MOT dedicat a la literatura fantàstica i ha assegurat que "els escriptors d'avui treballen per la televisió".

Padilla reivindica com els contistes, definició que aplica a la seva figura, que van integrar en el seu univers el cinema al segle XX ho fan ara en les sèries televisives.

Aquest escriptor devora les noves produccions televisives i justifica aquesta opinió amb títols tan populars en l'actualitat com LostGame of Thrones.

"Els escriptors d'avui poden fer coses tan subtils i elegants com Game of Thrones, parlant de monstres fantàstics", subratlla Ignacio Padilla, que situa el punt i a part amb Lost, a la qual qualifica de "cosa extraordinària". Admet la seva impaciència per visionar la nova producció del responsable d'aquell projecte, JJAbrams, sota la direcció del mexicà Alfonso Cuarón, anomenada Believe.

"Lost va ser una revelació de tècnica literària. Abrams és un gran lector. El club de lectura de Lost és molt visible, hi ha en Tom Sawyer, Borges... i, en el fons, és la manera en què es escriu un guió, sense saber cap a on va", afegeix l'escriptor convidat al festival MOT de Girona.

Padilla arriba a considerar que només literats com Samuel Beckett o Franz Kafka haurien estat capaços de concebre l'aparició d'un ós polar convertit en icona de la sèrie. "Es tracta d'una de les fites de la transformació dels gèneres narratius en l'actualitat, ficar un ós sense saber per què és brillant, però el gran error d'aquesta sèrie va ser intentar explicar-se i subestimar així els seus fanàtics", puntualitza Padilla.

El mexicà reivindica el conte i destaca la importància d'un festival com el MOT, dedicat enguany a la literatura fantàstica, i avala la seva "fraternitat" amb gèneres nous com la novel·la gràfica o la ciència ficció, "que ara han adquirit el pedigrí que mereixien".

"Les meves obres estan adquirint estructures narratives televisives, que són contistes", precisa Padilla, l'últim treball del qual, Los reflejos y la escarcha, és el tercer volum d'un projecte anomenat Micropedia, que es compon de quatre llibres.

Padilla reconeix el conte "com una gran aportació de la literatura llatinoamericana a la mundial" i cita noms com els de Juan Rulfo, José Luis Borges, Juan José Arreola i Horacio Quiroga.

Padilla considera que els escriptors en llengua castellana de l'actualitat s'han convertit en autors globals i certifica que la literatura llatinoamericana va acabar amb Roberto Bolaño, a qui va conèixer quan residia a Blanes gràcies al també escriptor Javier Cercas.