Dona i major de 50 anys. És el perfil predominant de qui forma part d'una companyia de teatre amateur de les comarques gironines. Aquest dissabte s'ha presentat un estudi elaborat pel Festival Internacional de Teatre Amateur de Girona (FITAG) amb el suport de l'Associació Teatral Amateur Gironina i promogut per la Diputació de Girona. El treball, en el que s'han invertit quatre mesos per a la seva elaboració, és una recopilació de dades i una enquesta exhaustiva per elaborar un cens sobre aquests col·lectius culturals. En total, s'han pogut localitzar 176 formacions teatrals a 79 municipis gironins.

L'estudi s'ha presentat a l'aula magna de la Casa de Cultura de Girona en un format diferent, una "taula-debat", que ha comptat amb la participació del vicepresident de la Diputació de Giorna, Xavier Soy; del president de l'Associació Teatral Amateur Gironina, Dani Sancho; la técnica en gestió i màrqueting i encarregada del projecte, Montserrat Sànchez; el director del FITAG, Martí Peraferrer, i membres de les companyies teatrals gironines.

L'objectiu principal de l'estudi era analitzar el panorama del teatre amateur gironí, estudiar el moviment social i cultural que genera i aportar dades objectives que permetessin conèixer millor el sector. Uns objectius que s'han assolit de llarg ja que l'estudi ja ha començat a donar els primers fruïts ja que la presentació de l'estudi ha finalitzat amb el compromís de la Diputació de Girona de reimpulsar una nova campanya de teatre amateur.

En aquest sentit, el vicepresident de la Diputació de Girona, Xavier Soy, ha assegurat que a partir d'ara es farà "costat d'una manera més decidida al teatre amateur de les comarques gironines" impulsant una nova campanya basada en la recuperació i millora de la fórmula creada amb els antics projectes T de Teatre i Visionat que també eren organitzats la Diputació de Girona. Segons l'estudi, les companyies valoren molt positivament el fet de participar en aquest tipus de circuits teatrals ja que permet donar a conèixer més el seu treball.

En concret, el projecte es desenvoluparia amb la col·laboració de l'Associació Teatral Amateur Gironina sota el paraigües del FITAG, amb la possibilitat que algunes de les companyies participants poguessin formar part també del Festival. A més, Soy ha plantejat la idea des de dos àmbits diferenciats: el didàctic i el pedagògic, dins el qual també hi hauria el centre de formació teatral El Galliner. "Es tracta de promoure el teatre amateur més enllà del poble on es fa i, alhora, de donar l'oportunitat al sector de formar-se", ha explicat. Per això està previst que la Diputació signi un conveni amb El Galliner per oferir formació teatral a tots els grups de teatre amateur que ho demanin.

Soy ha explicat que tots els grups hi podran participar, que serà un jurat qui seleccionarà una quinzena de grups per tal que formin part del circuit i que la Diputació subvencionarà amb 600 ¤ cada actuació (màxim fins a 3 actuacions per grup).

La realitat del Teatre Amateur

Pel que fa al cens, l'estudi es va dividir en dues parts. La primera fase del projecte es va centrar en identificar les companyies existents. En total, s'han censat 176 grups, ubicats en 79 municipis gironins. La segona fase de l'estudi, en la qual han participat 62 companyies teatrals, ha consistiti en la realització d'una enquesta exhaustiva per conèixer totes les característiques de les agrupacions teatrals. A grans trets, la majoria de les companyies (un 76%) tenen un director estable que acostuma a ser una persona major de 50 anys. El 89% dels tècnics que hi treballen són voluntaris i més de la meitat de les companyies només fan una obra a l'any.

El 61% de les formacions treballen amb textos de creació pròpia. Gairebé el 25% de totes les companyies no fan cap representació fora del seu municipi i la majoria d'elles, si han d'escollir textos aliens, representen obres d'autors catalans. Més del 55% de totes les companyies s'han presentat a festivals o mostres de teatre i l'11% d'elles voldiren actuar arreu d'Espanya.

El director del FITAG, Martí Peraferrer, ha explicat que la majoria dels membres que componen les companyies teatrals són dones i que gran part de les agrupacions estan dirigides per persones majors de 50 anys. "Hi ha un envelliment dins del teatre amateur gironí tot i que l'enquesta deixa clar que cada cas és un món", ha assenyalat.

L'estudi també ha servit per deixar al descobert que els grups acostumen a tenir dificultats per realitzar els espectacles des d'un punt de vista tècnic i pressupostari ja que gran part de les formacions depenen de subvencions o ajudes dels consistoris. Per això, una de les idees que ha sorgit arran de l'estudi és la creació d'un banc d'equipaments tècnics i d'escenografia comú per a tota la demarcació. L'estudi també ha posat sobre la taula alguns altres temes de debat com el fet que moltes companyies no tenen espais per assajar o guardar el material i s'ha fet palès que l'altruisme és un dels principals motors del sector. Aquest dissabte finalitza el FITAG que ha atret entre 8.000 i 9.000 persones. Peraferrer ha destacat l'alta ocupació que s'ha mantingut durant tots els dies.

"Una família que no s'oblida mai"

L'estudi s'ha presentat coincidint amb el darrer dia de la XIV edició del Festival Internacional de Teatre Amateur de Girona (FITAG). El seu director, Martí Peraferrer, ha remarcat que "han estat cinc dies molt intensos" que han fet que la d'enguany hagi estat "l'edició més participativa", amb la presència de més de 250 actors i actrius. Del certament, Peraferrer destaca que no només es tracta d'una mostra "d'exhibició" sinó que fomenta altres valors com la "pedagogia i l'experiència", així com les relacions humanes. "És com una gran família que se separa i que es torna ajuntar, però que no s'oblida mai", ha constatat.