El Museu d'Art de Girona va ?inaugurar ahir "Orígens d'un museu. La col·lecció del Mn. Pere Valls", exposició que explora un dels embrions del fons actual del centre, procedent del Bisbat de Girona. La mostra, organitzada per Francesc Miralpeix i Gabriel Alcalde, busca recrear l'ambient dels antics gabinets de curiositats i aplega una important representació dels objectes que va col·leccionar el mossèn Valls al llarg de la seva vida.

Es tracta d'objectes que mai abans s'havien exposat, una col·lecció d'elements que van ser l'origen de l'antic Museu Diocesà de Girona i, al seu torn, del Museu d'Art de la ciutat. D'aquesta manera, l'exposició obre una porta a reflexionar sobre el món del col·leccionisme de finals del segle XIX, les museologies, i permet conèixer una mica més sobre la vida d'aquest personatge gironí tan singular.

Un personatge peculiar

Qui era mossèn Pere Valls? Què el va portar a conformar una col·lecció tan dispar i rica? Aquestes són les preguntes que han intentat resoldre els historiadors i comissaris de la mostra Gabriel Alcalde i Francesc Miralpeix amb aquesta exposició temporal que es fa al Museu d'Art de Girona. Els dos comissaris van arrencar ara fa uns anys un intens treball de recerca que va servir per crear el llibre "Passió col·leccionista. El museu-biblioteca de mossèn Pere Valls i Vilà (1848-1925)", editat per la Universitat de Perpinyà.

Veient que es tractava d'un pou sense fons, van decidir tirar endavant una exposició completa sobre la figura d'aquest mossèn que va néixer a Olot i durant la seva vida va anar aplegant una gran col·lecció d'objectes molt heterogènia, des de capses de llums, petites reproduccions de relleus en guix o obres artístiques de gran qualitat. La seva avidesa col·leccionista li va permetre aglutinar una de les pinacoteques més notables del moment en l'àmbit gironí, amb obres de Marià Vayreda, Josep Berga i Boix, Federico de Madrazo, Ramon Cases, Antoni Utrillo o Marià Fortuny.

A més, també va reunir una important biblioteca amb gran quantitat de gravats, manuscrits ?inè?dits i obres d'entre els segles XVI i XIX. Gràcies als vincles i relacions amb la burgesia barcelonina va convertir-se en una figura de confiança de membres de l'alta societat i personalitats com Mn. Jacint Verdaguer, dels quals va heretar la seva passió pel col·leccionisme. El resultat d'aquesta passió és avui un gran i variat fons que per primera vegada s'exposa de manera representativa al Museu d'Art de Girona. Gravats, pintures, joies, ventalls... o una de les més importants col·leccions Europees de ricordi, segells en guix, que esdevé de les més important a Europa són el testimoni del tipus de col·leccionisme que predominava al tombant de segle XIX i que revela els orígens del col·leccionisme artístic a Catalunya, base de la formació de molts museus catalans.

L'exposició treu a la llum per primer cop aquest variat fons que permet reflexionar sobre el món del col·leccionisme i recrear com era la biblioteca d'aquest mossèn.

Una de les darreres voluntats de Pere Valls va ser la creació d'un museu a partir de la seva col·lecció, que va donar al seminari de Girona. També volia que es fes una biblioteca amb tots els seus llibres i documents a l'església de Sant Esteve d'Olot. Un primer museu que va ser l'embrió del futur museu diocesà de Girona i que, més tard, va proveir d'objectes l'actual Museu d'Art de la ciutat.

La mostra permet una reflexió sobre el col·leccionisme de finals de segle, sobre les primeres museologies i museografies a l'estil de gabinets de curiositats, però sobretot permet conèixer un personatge singular.