El Festival de Teatre d'Avinyó ha estrenat aquest cap de setmana una nova adaptació de la novel·la 2666 de Roberto Bolaño, un espectacle que ha merescut el qualificatiu de «maratonià» per part de la crítica per les seves 12 hores de durada, un temps que vol transmetre a l'espectador l'abast i la contundència del llibre de 1.200 pàgines de l'autor xilè que va viure a Girona i a Blanes.

Publicada el 2004, un any després de la mort de Bolaño, 2666 és un calidoscopi de cinc novel·les diferents que entrecreua històries individuals diferents des d'Europa a Mèxic, i que s'endinsa en el santuari de la violència sanguinària contra la dona en què s'han convertit algunes localitats de la zona de Mèxic fronterera amb els Estats Units.

La primera adaptació teatral de l'obra la va firmar Àlex Rigola l'any 2007. L'espectacle es va poder veure al festival Temporada Alta de Girona i les funcions es van traslladar a Barcelona.

«No sóc aquí per simplificar l'obra i fer-la més digerible, vull reviure el seu complex viatge literari», ha declarat Julien Gosselin als periodistes a propòsit de l'estrena d'aquest cap de setmana.

La nova posada en escena submergeix l'espectador en un magma d'imatges, música i sons.

«La imatge és omnipresent. De vegades, l'escena es manté buida i l'espectador segueix l'acció com en el cinema, només a la pantalla», ha escrit el diari sud-americà La Nación.

«Hi ha imatges molt belles en blanc i negre, que donen un toc fantàstic a la segona part de l'espectacle sobre el personatge del professor Amalfitano que ratlla la bogeria».

«L'obra inclou altres troballes, com l'esbojarrada conferència en anglès d'un predicador, exfundador dels Black Panthers i autor d'un llibre sobre les costelles de carn», afegeix el comentari crític i descriptiu del rotatiu La Nación.