La Cambra de Comerç de Girona en col·laboració amb el Col·legi d'Enginyers Tècnics impulsaran un programa d'auditories per fer auditories energètiques a pimes gironines amb l'objectiu de fomentar l'estalvi. Es tracta d'una reacció a l'increment de costos energètics que les empreses gironines han patit els últims anys, a causa de les pujades de tarifes. "N'hem tingut dues aquest any, en ple moment de crisi", va lamentar el president de la Cambra, Domènec Espadalé, en una trobada amb la premsa per fer balanç de l'any i previsions per al 2010.

Espadalé va comentar que "la situació econòmica adversa es prolongarà" fins al final de l'any vinent i, "lamentablement", les empreses es "veuran obligades" a nous ajustos de personal i a presentar ERO per "garantir la seva supervivència".

No obstant això, la Cambra creu que "ja s'ha tocat fons", però que els bancs encara pateixen la morositat i no donen crèdit a les empreses i això repercuteix en el finançament de les empreses.

D'altra banda, Espadalé va reiterar els dèficits que pateixen les comarques gironines, i va posar especial èmfasi en les infraestructures: "No estan a l'alçada del segle XXI", lamentant la caiguda de la inversió de l'Estat i la Generalitat.

Tem retards en el TAV

Espadalé tem que el retard de sis mesos en l'arribada de la tuneladora a Girona es tradueixi en un nou retard en la posada en funcionament del TAV. El president va recordar que el primer termini era el 2007; després, el 2012 i lamenta que el retard en l'arribada de la tuneladora allargui de nou els terminis.

El president de la Cambra va assegurar que l'aposta de cara al futur és fomentar els sectors estratègics de l'economia gironina. El turisme, l'hostaleria, la logística i les exportacions són els sectors que, segons Espadalé, no es poden deixar de banda. En aquest sentit, marca com a fites la inauguració d'una Escola d'Hostaleria a l'Alt Empordà i el futur Logis Empordà.

Precisament la posada en marxa, el setembre de 2010, de l'Escola d'Hostaleria de l'Alt Empordà deixarà l'actual seu de Vilamalla sense destí. El projecte que estudia la Cambra -propietària de l'edifici- és ubicar-hi un centre de formació en logística i també per formar els trasportistes, que hauran de passar una evaluació cada cinc anys.

Entre els punts positius del 2009, Espadalé va destacar la posada en marxa del Punt d'Inspecció Fronterer (PIF) a l'aeroport de Girona. La Cambra creu que la infraestructura ha d'ajudar a potenciar els vols de càrrega, un camp en el qual té un llarg camí per recórrer.