El Govern català va aprovar el reglament de la Llei de seguretat industrial, que preveu, entre altres mesures, l'entrada de nous operadors en el sector de la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV), trencant així l'oligopoli que ara exerceixen les dues úniques empreses que presten el servei.

L'objectiu de la Generalitat és "reconfigurar" l'actual xarxa de centres d'ITV per evitar "monopolis territorials" i situacions de domini, segons va explicar el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet.

La previsió del Govern autonòmic és augmentar el nombre d'operadors de dos a un màxim de sis i autoritzar la instal·lació de noves estacions d'inspecció de vehicles en el territori, de manera que s'estableixi una quota màxima de mercat del 50%.

La Generalitat, que fixarà també unes distàncies mínimes de compatibilitat entre estacions d'un mateix titular, adjudicarà mitjançant concurs els nous operadors.

Huguet va indicar que el reglament acordat contempla "una certa liberalització" del sector, que passarà del sistema de concessió al d'autorització i, per tant, cada organisme de control haurà de "guanyar-se dia a dia" la seva permanència.

Per al conseller, no obstant això, el més important d'aquesta ampliació de la xarxa d'ITV i l'entrada de nous operadors és que el client tindrà més capacitat d'elecció i les tarifes, actualment ?iguals en totes les estacions, es reduiran.

Encara que la norma estableix la llibertat tarifària, la Generalitat haurà de fixar pròximament un preu màxim del servei mitjançant una ordre.

Huguet va subratllar, a més, que el nou reglament "no suposa més obligacions per a les empreses, sinó un model més eficient", atès que simplifica els tràmits administratius.

Altres afectats pel reglament

Aquesta normativa no només afecta l'activitat de les empreses d'ITV, sinó a tots organismes de control i agents que formen part del sistema de gestió de la seguretat industrial i que estan sotmesos a un règim jurídic d'autorització o de comunicació prèvia.

És el cas de les entitats d'avaluació de riscos industrials, les empreses d'instal·lació, manteniment i reparació de productes industrials o els tallers de reparació d'automòbils.