L'Agència Catalana de Consum (ACC) va rebre l'any passat 670 reclamacions de passatgers de Ryanari a l'aeroport de Girona, cosa que suposa un creixement del 118% en un any. Ho va explicar el director de l'ACC, Jordi Anguera, en la presentació del balanç de l'entitat a la demarcació el 2009. Telefonia i Internet van ser els sectors amb més reclamacions.

Les principals causes de les queixes dels usuaris de Ryanair són, en 246 casos, el cobrament de diferents conceptes afegits al preu, mentre que la pèrdua del vol ha generat 156 reclamacions, seguides de la pèrdua, trencament o facturació de l'equipatge (49) i el retard (122).

El delegat de la Generalitat a Girona, Jordi Martinoy, va apuntar que la xifra de queixes de l'aerolínia de baix cost pot tenir a veure amb el tipus de model de negoci, que no té atenció presencial a l'usuari.

Tot i posar en relació el volum de queixes amb els més de cinc milions de passatgers que transporta anualment Ryanair des de l'aeroport de Girona, Martinoy va dir que "l'administració no ha d'amagar el cap sota l'ala". En aquest sentit va recordar que l'aerolínia irlandesa rep diners públics de les administracions locals i que insistiran perquè la companyia se sotmeti a l'arbitratge de consum.

Sense tenir en compte les reclamacions a Ryanair -es gestionen des de Barcelona perquè l'origen territorial dels afectats és divers- la xifra de reclamacions rebudes a l'ACC i als consells comarcals a Girona va ser de 2.864, un 10,92% més que l'any anterior. D'aquestes, un 44% van correspondre a telefonia i Internet, que continua en la primera posició amb un increment del 8%. En segona posició hi ha el gas i la llum -en un any marcat pel canvi del sistema tarifari-, amb un14%, i els aparells d'ús domèstic, amb un 7% del total de reclamacions.

Telefonia i Internet també van ocupar el primer lloc en reclamacions interposades en el conjunt de Catalunya (33,1%). Dins d'aquest mateix sector, les companyies de les quals l'ACC va rebre més reclamacions a Girona van ser Telefónica, Orange, Endesa i Vodafone.

La mediació va permetre resoldre 1.346 reclamacions, cosa que representa un 47% del total i ha experimentat un creixement del 7,25% respecte a l'any 2008, quan es van resoldre 1.255 reclamacions a través d'aquest mecanisme. El Consell Comarcal de la Garrotxa és el que més casos de mediació presenta (385), seguit de l'ACC (354) i el Baix Empordà (189). Pel que fa als sectors, de nou encapçalen la llista la telefonia i Internet (44,6%) i el gas i la llum (22,3%). En l'àmbit català, els casos resolts per mediació superen els 3.000 i registren un increment del 29,12% respecte a l'any 2008.

Pel que fa a l'arbitratge de consum, a Girona es van fer 164 laudes, un 33,33% més que l'any anterior. D'aquests, la gran majoria van correspondre al sector telefònic i Internet (72,6%), seguit de molt lluny pel gas i la llum i els vehicles.

Així mateix, les denúncies presentades pels consumidors gironins, es va registrar un augment de gairebé el 53%, el que suposa, en xifres absolutes, un total de 543 denúncies, 188 més que l'any 2008. Els sectors amb més denúncies van ser el transport (28% del total), el comerç minorista (21,7%) i l'habitatge (19,2%).

Al llarg de 2009, l'ACC va retirar 1.513 productes d'establiments gironins, un 25,98% més que l'any 2008. D'aquests, 1.155 corresponen a joguines i puericultura (76,3%) i trobem elements com perruques, portaxumets, spray de serpentina o joguines en forma d'aliment.

Així mateix, les actuacions i inspeccions de control van derivar en 170 expedients resolts amb sanció que van comportar la imposició de multes per un valor de 248.700 euros. Les infraccions que van motivar majors quanties en les sancions imposades van ser les clàusules dels contractes (18,88% de l'import total).