Ryanair ha permès als passatgers que han de volar des de Girona no facturar l'equipatge i portar ells mateixos totes les maletes, tant de mà com les altres, fins a peu d'avió. La companyia de baix cost vol, d'aquesta manera, va esquivar qualsevol repercussió que pogués tenir la vaga dels treballadors de Lesma Handling, l'empresa encarregada dels serveis de terra. L'aturada, que va començar ahir, només va comportar algun retard de minuts en algun vol.

Això sí, la UGT va denunciar la vulneració del dret a vaga i va interposar una denúncia davant la Inspecció de Treball. Tot i que els serveis mínims s'havien fixat en un 40%, el comitè de vaga va denunciar que es fa treballar més gent que un dia normal i, a més, s'han contractat sis treballadors per ETT. Des de Lesma, van assegurar que aquests contractes es van fer prèviament a la convocatòria de la vaga. "Tenim puntes de feina, però no per ocupar tot el personal vuit hores al dia", assenyalava ahir el gerent de Lesma Alex Casadesús.

Amb la voluntat d'esquivar al màxim les interferències de l'aturada, Ryanair va permetre als passatgers portar-se ells mateixos tot l'equipatge fins a peu de pista. Fins i tot, aquelles maletes que per les seves dimensions s'han de facturar prèviament al mostrador.

Un cop arribaven a la pista, el personal els recollia els equipatges i -ara sí- el carregaven a la bodega dels avions. La decisió va provocar la indignació del comitè de vaga. "El decret de serveis mínims explicita que s'han d'acompanyar els passatgers a l'avió, però no diu res referent a la càrrega i descàrrega de maletes", va ressaltar el responsable del sector aeri de la UGT a Catalunya, Xavier Extremera.

La indignació del comitè de vaga contrastava, però, amb l'alleujament que sentien els passatgers en veure que no s'havien de desfer de les maletes a la terminal si volien agafar el vol. Aquest és el cas d'una jove polonesa de 23 anys, la Mònica, que havia d'agafar un vol fins a Wroclaw poc abans de les dues del migdia. "Porto sis mesos estudiant a Catalunya amb una beca Erasmus, i quan vaig descobrir que l'equipatge no podia venir amb mi em vaig estressar molt", va explicar. I va afegir: "Però ara m'han dit que no hi havia problema, he respirat alleujada i, per tant, torno a casa".

Més o menys va ser la mateixa sensació que va experimentar una parella de jubilats polonesos a qui l'Adam, un guia turístic, va acompanyar fins a l'aeroport de Girona per agafar el vol. "En un principi, Ryanair demanava no facturar més maletes que l'equipatge de mà, però ara ens han dit que podem portar totes les maletes fins a l'avió i que ens les portaran a destí", explicava el guia.