L'aeroport de Girona mantindrà l'excepcionalitat de taxes durant el 2013, cosa que permetrà que els costos per a les companyies aèries que hi operen es mantinguin similars als d'aquest any (i només incorporin l'increment de l'IPC). Tot i que d'entrada els Pressupostos Generals de l'Estat havien deixat fora les instal·lacions de Vilobí de l'exempció de taxes de què gaudia, aquest dimarts, CiU i el PP han segellat un acord per deixar sense efecte aquesta mesura. La decisió dóna oxigen perquè l'aerolínia de baix cost Ryanair hi pugui continuar operant i, com ha destacat el diputat Pere Macias (CiU) també és positiu per a Aena, perquè permetrà que l'aeroport no acumuli més pèrdues.

Durant tot aquest 2012, l'aeroport de Girona ha gaudit d'una exempció de taxes. Tot i ser un aeroport de tercera categoria, l'Estat li ha aplicat les tarifes corresponents al d'un de categoria inferior. A la pràctica, això ha suposat que les companyies que hi operen -bàsicament, Ryanair- hagin pagat menys per viatger.

Als pressupostos del 2013, però, el govern espanyol va deixar fora les instal·lacions d'aquesta exempció. Això comportava que, a partir del gener, l'aeroport de Vilobí d'Onyar (Selva) se situés al mateix nivell de taxes que d'altres com ara València, Bilbao, Sevilla o Lanzarote, i que les companyies que hi operen haguessin de pagar fins a un 40% més per viatger (cap a 1,5 euros).

La decisió posava en perill el conveni que la Generalitat va signar amb l'aerolínia de baix cost Ryanair. I és que el text recull que, si l'aeroport apujava les taxes, la companyia pot decidir cancel·lar l'acord amb el Govern. És a dir, que els enlairaments i aterratges a Vilobí d'Onyar (on més del 90% de les operacions les concentra Ryanair) quedaven en entredit.

Ara, però, el grup de CiU al Congrés dels Diputats ha segellat un acord amb el PP per evitar aquesta situació. A través d'una esmena transaccional als PGE, que els dos grups han signat aquest matí, l'aeroport de Girona mantindrà l'exempció de taxes també durant el 2013. A partir de l'1 de gener, doncs, només se li aplicarà l'augment de l'IPC més cinc punts que ha aprovat l'Estat per a tots els aeroports.

Disminuir el dèficit

El diputat de CiU, Pere Macias, ha anunciat la signatura de l'esmena aquest migdia, aprofitant el debat sobre el projecte de pressupostos que s'està portant a terme al Congrés. Macias ha dit que l'acord al qual han arribat CiU i PP és "una mesura intel·ligent", perquè no només serà beneficiosa per a les companyies que operen a Vilobí d'Onyar, sinó també per a Aena.

"Permetrà corregir el dèficit d'aquest aeroport, que l'any passat es va situar en 2,6 MEUR i que, durant el 2012, gràcies a l'exempció, s'aconseguirà fer desaparèixer o disminuir molt", ha indicat el diputat. I hi ha afegit: "És una bona notícia, perquè aquest marc tarifari ajudarà a què l'aeroport de Girona sigui competitiu".

Pere Macias ha anunciat l'acord amb Foment durant la defensa de les més de 150 esmenes que el seu grup ha presentat als PGE per als 2013. Des del Congrés, el diputat també ha reclamat més inversions per a l'N-II a les comarques gironines.

"Què li diré de l'N-II a Girona?", ha dit, interpel·lant a la ministra de Foment, Ana Pastor. "Cal fer alguna cosa, i ràpid, per posar fi a l'accidentalitat i al problema de seguretat de l'N-II a Girona", ha conclòs.