Calúmnies, difamacions, ine?xactituds, suplantacions, mentides, o a vegades veritats, poden embrutar la reputació d'empreses i organitzacions a Internet, sobretot a les xarxes socials, i això ha provocat el sorgiment de noves firmes que es dediquen a "netejar" i cuidar la reputació en línia.

Eloi Font, advocat que s'ha especialitzat en reputació digital, va explicar que malgrat que Espanya és el cinquè país del món en percentatge d'usuaris de xarxes socials, la majoria de les empreses espanyoles no cuiden la seva reputació en línia i recorren tard als professionals, quan ja tenen un problema d'imatge a la xarxa.

Font, que ha creat a Barcelona un dels primers despatxos especialitzats en aquests temes, va afirmar que "les empreses s'estan adonant ara que és una àrea que cal cuidar molt, però encara estem una mica a la cua de la Unió Europea".

Els serveis de control de la reputació digital estan dirigits principalment a empreses o personalitats públiques, que tenen un gran interès a mantenir la reputació de la seva marca o una bona imatge pública no només a les xarxes socials sinó en els milions de pàgines i blogs de la xarxa. "Nosaltres oferim un servei de defensa jurídica preventiva", va explicar Font, "però la majoria dels clients vénen de forma reactiva, quan ja han patit un atac o una calúmnia a la xarxa i busquen recuperar la seva imatge".

Les accions il·legals més freqüents a Internet són la suplantació de la identitat, la vulneració de la intimitat, la publicació de calúmnies, injúries i difamacions. Segons dades de la Policia Nacional, durant l'any 2012 van ser detingudes a Espanya unes 750 persones per injúries, amenaces i delictes contra la intimitat a Internet.