Aprincipis de setmana arribava a Madrid un tren procedent d la Xina amb 40 contenidors. Ho feia després d'un viatge de 13.000 quilòmetres que ha durat 21 dies i que ha travessat Kazakhstan, Rússia, Bielorússia, Polònia, Alemanya o França.

S'han conegut molts detalls sobre aquest tren, la primera línia de mercaderies directa entre la Xina i Espanya, però amb prou feines han transcendit els productes que portava al seu interior, molts dels quals tenien com a destinació el polígon Cobo Calleja, situat a la localitat madrilenya de Fuenlabrada, el centre comercial d'empresaris xinesos de tot Europa.

Julia Zhang és la presidenta de la Fundació Orient, una entitat privada i sense ànim de lucre que va néixer el 2013 per contribuir a la millora social a través de la comunicació ia la plena integració de la comunitat xinesa resident a Espanya, i va actuar com a portaveu de els empresaris de Cobo Calleja quan va esclatar l'escàndol de l'Operació Emperador fa dos anys.

Zhang revela que la majoria dels productes que transportava aquest tren són articles de basar, "el que es ven en un tot a cent" -o en els tot a un euro. "La majoria són aquest tipus d'articles, perquè Yiwu és el major fabricant d'aquest tipus de petites coses a la Xina. Plats, olles, tovallons de paper, ganivets, estris de cuina, eines, davantal... tots els petits productes que es venen en un tot a cent", reitera.

Des Transfesa (Transports Ferroviaris Especials, SA), un dels organitzadors d'aquest viatge, confirmen que el tren transportava majoritàriament petits productes de consum per a comerços majoristes de Cobo Calleja. I com a exemple han assenyalat que hi havia un contenidor complet ple de baldufes i un altre de petites eines de tall. La presidenta d'Orient assegura que els comerciants xinesos de Cobo Calleja estan "molt contents" amb aquest nou sistema de transport per tren, perquè amb ell s'estalvien uns mil euros per cada contenidor, és a dir, en aquest cas, uns 40.000 euros.

Un viatge barat

"És un viatge molt avantatjós perquè el cost és barat. Costa més o menys com el viatge marítim, però el vaixell arriba a Barcelona o València, i des d'allà ha de fer un altre trajecte terrestre que suposa uns mil euros més per contenidor. És a dir, que els comerciants s'han estalviat mil euros per contenidor", quantif

Zhang afegeix que a més és "molt més ràpid", perquè ha trigat 21 dies davant el mes i mig aproximat que triga un vaixell, i és "moltíssim més barat" que l'avió, encara que aquest és més ràpid.

"Aquest primer tren ha estat de prova, per veure quant trigava i si tot estava en ordre. Però després d'aquesta prova, que crec que ha tingut èxit, fixar una data per fer aquesta línia de transport rutinària", explica.

Sobre aquest punt, el president de l'Associació de Xinesos a Espanya, Mao Feng, afegeix que per ser un viatge pioner han trobat "molts aspectes tècnics a millorar". A més, diu que "hi ha hagut problemes que no sabien, per això el tren s'ha endarrerit uns dies. Si aconsegueixen que faci el recorregut en uns 15 dies, es farà habitual, i també portarà productes espanyols com vi, pernil o oli d'oliva a la Xina. En vaixell es triga més d'un mes, així que estalviaria molt temps", assegura.

El president de l'Associació de Xinesos a Espanya postil·la que molts dels contenidors d'aquest tren tenien com a destinació els comerços de Cobo Calleja, carregats de productes per a la llar, de serveis, i "de regals per a les dates nadalenques, que ja estan a punt d'arribar".