Neix Socium.cat, un mercat virtual sense intermediaris

La plataforma vol posar en valor els aliments de proximitat fets a Catalunya i n'ofereix més de 600 a través del web

05.02.2015 | 11:05
Neix Socium.cat, un mercat virtual sense intermediaris

Els sibarites i amants dels productes de proximitat (sobretot, els qui viuen a ciutat) compten des d'avui amb un web que els farà la vida més fàcil. És Socium.cat, un mercat 2.0 de l'alimentació a Catalunya que posa en contacte petits productors amb consumidors, reduint a la mínima expressió els intermediaris que sovint s'enduen gran part dels beneficis. Impulsada per un jove emprenedor, Socium.cat entra en xarxa amb més de 600 productes (làctics, embotits, olis, vins, etc.). Per una banda, la plataforma assegura al consumidor la qualitat que aporta el territori; i per l'altra, permet que el productor fixi preus i li garanteix que el 70% dels diners de les vendes aniran directes a la seva butxaca.

Iogurts del Pla de l'Estany, pizzes artesanes de la Garrotxa, pollastres del Montseny, olives de la Terra Alta, vins ecològics del Segrià o fruites i cremes de verdura de l'Alt Camp. Tot plegat, a l'abast d'un clic i amb la seguretat que, d'allò que se'n paga, la major part anirà a parar al petit productor.

Això és el que ofereix Socium.cat, una plataforma web que aquest dijous s'estrena a Internet. La pàgina es concep com un mercat 2.0 de tot aquell producte de proximitat que es fa a Catalunya. El seu artífex, Oriol Rey, és un jove de 30 anys nascut a Campdevànol (Ripollès) i resident a Barcelona.

Precisament, la dificultat de trobar aquests tipus de productes a ciutat, o l'alt preu que n'havia de pagar, és el que el va decidir a tirar endavant el projecte. "Jo visc a Barcelona però no en sóc; i em trobava que, si per exemple volia comprar un fuet, la majoria dels que es venen als supermercats són industrials o, en el cas d'aquells artesans, el preu és exagerat perquè els intermediaris s'enduen gran part del marge", concreta Oriol Rey.

Per això, ara fa cosa d'un any va decidir engegar el seu projecte personal: Socium.cat. Amb el suport d'un inversor suís -aquí, assegura, no hi ha ajudes- avui el jove posa en xarxa aquest mercat 2.0. De moment, Socium.cat arrenca amb una vintena de petits productors adherits i més de 600 productes, però d'aquí poc Rey confia doblar aquestes xifres.

La pàgina (www.socium.cat) ofereix làctics, embotits, carn fresca, pastes, xocolata, olis, salses, vins, plats cuinats o pa artesà, entre d'altres. A més, els aliments es divideixen en diferents categories: ecològics, gourmet, de consum diari, sense gluten i sense lactosa.

El 70%, per al productor

L'objectiu final de Socium.cat és doble. Com explica Oriol Rey, els avantatges hi són tant per al productor com per al consumidor. La pàgina web elimina intermediaris i garanteix marges per al petit productor (a qui li permet fixar preus). "Amb la gran distribució, el productor només sol rebre un 30% del preu final de venda; nosaltres volem revertir aquest percentatge", explica el jove emprenedor.

Per això, Socium.cat garanteix que el petit productor rebrà directament el 70% del què s'obtingui amb la venda. El percentatge restant anirà destinat a pagar despeses de gestió i enviament. "Creem una eina que posem a disposició del petit productor per ampliar la seva àrea d'influència i arribar a clients que fins ara no el coneixien", diu Rey.

I pel què fa al consumidor, aquest mercat 2.0 de l'alimentació li assegura la qualitat que aporta el territori. I a un preu que no és exagerat. A Socium.cat, el client pot veure informació de cada productor (hi ha una videoentrevista) i escollir quins productes vol posar a la seva cistella. Totes les comandes es tanquen cada diumenge a la nit i, a partir d'aquí, s'engega la maquinària de repartiment.

Els productes arriben a les llars dels consumidors amb un termini d'entre tres i quatre dies. Per als qui viuen a Barcelona i la seva àrea metropolitana, s'ofereixen franges de repartiment cada dues hores (que s'estenen des de la tarda fins a les onze de la nit).

Segons explica Oriol Rey, allò que es vol és que el consumidor faci les compres pensant en una setmana vista. "Allò que volem és garantir-li que, tot allò fresc que compri, s'haurà preparat expressament per a ell després de demanar-ho", explica el jove.

Socium.cat s'obre a tot Catalunya, però el seu artífex també concreta que s'ha previst que el gruix de comandes es facin des de Barcelona i l'àrea metropolitana. "Precisament, perquè és aquí on costa aconseguir productes artesans de proximitat i a un preu que no sigui desorbitat", explica Oriol Rey.

A banda de vendre productes de proximitat, la pàgina web Socium.cat també incorpora més apartats. Per exemple, inclou un blog on es parla dels productes de temporada (per ajudar a fer la cistella) o de les fires relacionades amb productes de la terra.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema