La vaga de 48 hores dels estibadors de tot l'Estat espanyol que va començar ahir al matí va transcórrer sense incidències remarcables als ports catalans. El Port de Barcelona va registrar un descens molt notable de l'activitat, segons va informar l'Autoritat Portuària, i pràcticament només van treballar els operadors que estan coberts pels serveis mínims (per exemple, en el transport de mercaderies peribles o perilloses i de passatgers). En aquest sentit, els serveis mínims es van complir totalment a la instal·lació portuària barcelonina. Al Port de Tarragona, la jornada de vaga també va transcorrer sense incidències remarcables i amb el compliment total dels serveis mínims per part dels estibadors.Segons un comunicat del Port de Tarragona, la jornada de vaga del col·lectiu de l'estiba es va desenvolupar sense incidències, i amb el compliment dels serveis mínims. Des del Port de Tarragona, d'acord amb les instruccions oficials que es rebin, es farà un seguiment de les jornades de vaga i els seus efectes. La Policia Portuària està gestionant, sense incidències, els accessos al recinte portuari, d'acord amb els serveis mínims establerts.

Per la seva part, els representants del sindicat d'estibadors del Port de Barcelona (Estibarna) van xifrar en un 100% el seguiment de la vaga per part del col·lectiu. Els estibadors tampoc van notificar incidents remarcables durant la primera jornada d'aturades de 48 hores, que s'estendrà fins demà al matí.

Els estibadors van convocar diverses jornades de vaga de 24 hores en horaris alterns i ara estan seguint aquesta aturada de 48 hores contra la liberalització del sector de l'estiba. Els sindicats d'estibadors reclamen que les empreses del sector (agrupades en la patronal ANESCO) subroguin els seus contractes i es mantinguin els llocs de treball que hi ha actualment.

Segons el ministeri de Foment, les tres primeres jornades de vaga en el sector de l'estiba (els dies 5, 7 i 9 de juny) van suposar unes pèrdues econòmiques superiors als 36 milions d'euros, cosa que equival a més de 12 milions per jornada. El ministeri va detallar que d'aquests 12 milions d'euros de costos, 2,5 milions corresponen al transport terrestre, tant viari com ferroviari, i 5 milions a les companyies estibadores.

Per la seva part, la patronal de Foment ja va confirmar uns primers efectes de la vaga d'estibadors entre les empreses catalanes en advertir que de mantenir-se en el temps podria «trencar el circuit industrial» català. Foment va demanar «coratge» a sindicats i a la patronal per arribar a un acord.