L'avió de l'accident de Spanair ocorregut a Barajas el 20 d'agost de 2008, en el qual van morir 154 persones, no podia enlairar-se perquè "la maniobra amb els flaps i els slats retrets és de dificilíssima o impossible execució", segons conclou l'informe pericial encarregat pel jutge que instrueix la investigació. Segons la Cadena Ser, en el seu informe els vuit pèrits destaquen que els pilots "no comptaven amb aquesta informació", fet pel qual no coneixien la configuració dels esmentats dispositius en el moment de l'enlairament.

"No cal dir que en les circumstàncies de l'accident la tripulació no comptava amb aquesta informació", afegeix l'informe de l'òrgan pericial, que incideix que "l'avís de STALL es produeix immediatament després de la rotació i l'avió queda penjat, sense poder-se elevar".

Després de conèixer-ne el seu contingut, la presidenta de l'Associació d'Afectats del Vol JK5022 de Spanair, Pilar Vera, va assegurar que l'informe ratifica que l'avió tenia una avaria "que li impedia volar", i que les tasques per arreglar-lo van ser "un pegat", tal com va dir el tercer ocupant de la cabina, identificat la setmana passada pel seu pare.

"Estem convençuts que qui va permetre que ocorregués aquest accident, que té un abans perfectament clar, que té un durant i que té un després horrorós amb 154 víctimes mortals, el culpable o culpables estan vius", va lamentar. Per a la portaveu dels Afectats, "els pilots van pagar amb la seva vida un error d'altres persones, que es van limitar a treure un calefactor i a posar gel en una sonda de temperatura".