L'avió desaparegut el passat dia 8 amb 239 persones a bord va baixar fins als 5.000 peus d'alçada per evitar ser detectat pels radars comercials, segons indagacions del diari singapurés New Straits Times. L'anàlisi de les dades de l'avió B777-200 de Malaysia Airlines revela que va descendir uns 1.500 metres per desaparèixer del mapa dels radars, mentre canviava de rumb amb destinació a un parador desconegut.

Els investigadors indiquen que aquest "emmascarament" havia servit a l'aeronau per sobrevolar la badia de Bengala i dirigir-se al nord terra endins. "La persona al comandament de l'avió té un sòlid coneixement de navegació i radars, va deixar una pista neta", va explicar un funcionari sota condició d'anonimat al diari New Straits Times.

El vol MH370 va sortir de Kuala Lumpur en direcció a Pequín a la matinada del 8 de març i va desaparèixer del radar uns 40 minuts després d'enlairar-se, encara que es considera que va poder volar diverses hores més i sobre almenys dos països, a més de Malàisia, sense ser detectat.

Les autoritats malàisies han demanat a diversos països, la majoria del sud i centre d'Àsia, que s'incorporin a la recerca de l'avió de Malaysia Airlines després que les investigacions confirmessin que aquest aparell va canviar de rumb de manera deliberada i es va dirigir a l'oest. Es creu que les causes de la desaparició de l'avió podrien ser: segrest, terrorisme i problemes psicològics o personals d'algú a l'interior de l'avió.

En tot cas, els sistemes de vigilància de l'Organització del Tractat de Prohibició Completa dels Assajos Nuclears (Ctbto) no han detectat per ara cap explosió o xoc a terra o al mar en relació amb l'avió desaparegut. Així ho va anunciar el portaveu de l'ONU, Stephan Dujarric, després que l'entitat amb seu a Viena revisés les dades ofertes pels sensors que té repartits a diferents zones del món.

Aquests equips, dissenyats per registrar explosions nuclears, són capaços també de recollir un altre tipus de deflagracions o impactes, per exemple les que pot provocar un gran avió comercial en estavellar-se, va explicar el portaveu.

Després d'analitzar les seves dades, la CTBTO va informar que "per ara no s'ha detectat ni una explosió ni el xoc d'un avió a terra o mar", va indicar Dujarric durant una conferència de premsa.

Per altra banda, Malàisia va anunciar que han variat les operacions de recerca de l'avió perdut amb 239 persones a bord per registrar parts d'Àsia i l'oceà Índic, mentre prossegueix la investigació de la tripulació i els passatgers.

El ministre de Defensa i titular interí de Transports de Malàisia, Hishamudin Hussein, va explicar a Penang que el Boeing 777-200 podria trobar-se en un punt entre Laos, si va viatjar cap al nord a velocitat mínima, i el mar Caspi, si va aprofitar la màxima acceleració. Si hagués virat al sud, hauria arribat a l'est de l'illa indonèsia de Sumatra, a velocitat mínima, o al sud de l'Índic.

El ministre va manifestar que es troben davant una zona tan extensa que representa un repte diplomàtic i logístic. "En les darreres 48 hores, Malàisia ha treballat en les necessitats tècniques, logístiques i diplomàtiques d'aquesta nova operació", va explicar.

Crítiques a Malàisia

La coordinació de Malàisia ha rebut crítiques per la seva falta de transparència. "Després de l'augment de l'àrea de recerca, la situació es fa més difícil, així que esperem que Malàisia coordini millor els esforços i doni una informació més exacta", va assenyalar el portaveu del Ministeri d'Afers Estrangers xinès Hong Lei. Almenys 26 països participen en aquesta nova fase de recerca.