El Ministeri d'Educació separarà en dos el decret sobre les avaluacions externes, també anomenades «revàlides», per aprovar primer el de Primària i després un altre per a Secundària i Batxillerat, obrint així una nova via de debat amb les comunitats autònomes.

En roda de premsa posterior a la Conferència Sectorial, el ministre d'Educació, Íñigo Méndez de Vigo, va explicar que, després d'escoltar les autonomies, va acordar que l'únic reial decret sobre avaluacions que s'aprovarà en Consell de Ministres és el que afecta Primària (per al sisè curs) i que ha d'entrar en vigor en aquest curs 2015-2016.

Va argumentar que com que les avaluacions externes de quart de l'ESO i de segon de Batxillerat entrarien, segons la Lomce, en cursos posteriors, s'ha pres la decisió de presentar el seu decret corresponent «més endavant». Tot això «no suposa cap retard» en l'aplicació de la Lomce, ja que, com va recordar el ministre, es tracta d'una llei orgànica i, per tant, de compliment obligat.

La consellera catalana d'Educació, Irene Rigau, va valorar positivament que «s'hagi frenat» el desenvolupament del reial decret sobre avaluacions externes. «Aquesta és la part positiva de la reunió perquè relaxa la tensió que la regulació d'aquesta norma podria crear en els centres, alumnes i comunitats educatives», va assegurar Rigau.

No obstant això, la consellera catalana va lamentar que no s'hagi paralitzat el calendari d'implantació de la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (Lomce), i va considerar que és un «despropòsit pedagògic» aplicar una llei que canvia l'estructura, l'arquitectura curricular i l'ordenació del sistema en tres anys.

«Les coses, si cal fer-les perquè ho ordena la llei, cal fer-les bé, fer-les de pressa i per garantir que qualsevol canvi polític no l'afecta, em sembla que no és pedagògicament aconsellable», va afegir.

Per a Rigau, el calendari d'aplicació del Batxillerat, «ha trencat un equilibri entre la vessant cientifico-tècnica, la humanística-social i l'artística».