Rússia, mentre la seva població plora la mort dels 224 passatgers de l'Airbus estavellat dissabte a Egipte, va informar ahir que l'avió es va destruir a l'aire, però es manté la incògnita sobre les autèntiques causes de la tragèdia. "La destrucció va tenir lloc a l'aire i els fragments van resultar escampats per una superfície de prop de 20 quilòmetres quadrats", va dir Víctor Sorochenko, director del Comitè d'Aviació Interestatal de Rússia.

Amb tot, després de visitar el lloc de la tragèdia a la península egípcia del Sinaí, va assegurar que "és encara aviat per treure conclusions" sobre les causes de la catàstrofe aèria, la més gran en la història de Rússia. L'agència d'aviació civil, Rosaviatsia, es va afanyar a secundar aquesta teoria, en afirmar que tots els indicis apunten que "la destrucció de l'estructura de l'avió va passar a una gran alçada".

Segons fonts de transport citades per l'agència Tass, els experts russos van trobar a la zona fragments de les ales de l'A-321 que mostraven indicis "d'impactes tèrmics i físics", cosa que denotaria que l'avió "va poder cremar-se en l'aire". L'avió s'hauria partit en dos en l'aire, segons Oleg Smirnov, condecorat pilot soviètic, a causa que "a 172 quilòmetres per hora un avió com aquest ja no vola, sinó que pren un angle crític d'atac i cau en barrina".

No obstant això, aquestes explicacions tècniques deixen sense respondre la gran pregunta sobre les causes de la tragèdia, com va destacar el mateix ministre de Transport, Maxim Sokolov, que va reconèixer que "hi ha molt poca informació".

El que sembla clar és que no va ser un atemptat terrorista, tot i que el suposat atac va ser reivindicat per una filial egípcia del grup terrorista Estat Islàmic, ja que a aquesta altura és tècnicament impossible, segons va dir Sherif Ismail, primer ministre egipci. Segons testimonis oculars, l'avió de l'aerolínia russa Kogalymavia (Metrojet), que tenia més de 18 anys de servei, ja cremava en flames abans de xocar contra la terra a uns 300 quilòmetres al sud de la ciutat d'Al-Arish, capital de la província egípcia situada al Nord de Sinaí.

No obstant això, un portaveu de la companyia, que va negar la suspensió dels vols de l'aerolínia, encara que va prometre una revisió de cada aparell, va declarar ahir a la televisió russa que el motiu no va poder ser una fallada o un incendi en el motor de l'Airbus.

En el mateix sentit, l'antic director de l'esmentada companyia, Serguei Mordvintsev, va assegurar que " l'A-321 és un aparell segur" i que "durant el seu període d'explotació els seus motors mai van experimentar cap problema".

La resposta hauria d'estar en les caixes negres de l'avió que, segons el ministre de Transport rus, han patit "danys tècnics menors" i seran examinades per experts dels dos països, encara que no va precisar ni el quan ni l'on.

Mentrestant, els equips de rescat russos es van presentar ahir al lloc del desastre, una zona muntanyosa de difícil accés envoltada per desert, després de ser escortats durant més de 300 quilòmetres per soldats egipcis.

Més d'un centenar d'efectius del Ministeri per a Situacions d'Emergència van començar a escodrinyar a mitja tarda 16 quilòmetres quadrats de superfície, ja que alguns cadàvers s'han trobat a vuit quilòmetres del lloc de la col·lisió. Segons fonts russes, de moment s'han localitzat ja 171 cadàvers.