França, que afronta el repte de garantir la seguretat de la propera Eurocopa, va insistir a no donar prioritat a cap hipòtesi sobre la desaparició de l'avió d'Egyptair que feia la ruta París-El Caire fins no disposar de conclusions precises. En estat d'emergència des dels atemptats gihadistes de mitjans de novembre a París, un règim renovat dijous fins a finals de juliol per cobrir precisament tant l'Eurocopa com el Tour de França, la possibilitat d'una errada a territori francès faria disminuir l'eficàcia i confiança en aquest dispositiu. L'aeroport de Roissy-Charles de Gaulle, del que es va enlairar l'Airbus A320 d'Egyptair, ocupa un paper principal en la investigació oberta per la Fiscalia de París, que sotmet a investigació el tracte que va rebre el vol MS804 sinistrat. Les indagacions se centren també en la llista de passatgers i de la tripulació, encara que des d'Egipte s'ha avançat que no hi ha indicis de cap individu sospitós. Marta Garde (efe) parís

Les forces armades d'Egipte van trobar les primeres restes de l'avió d'Egyptair que es va estavellar dijous al mar Mediterrani amb 66 persones a bord, sense que es coneguin fins al moment les causes de la tragèdia. Amb el pas de les hores i la troballa d'algunes restes humanes disminueix l'esperança que hi hagi supervivents entre els passatgers i la tripulació de l'Airbus A-320, que es va precipitar al mar efectuant dos girs bruscos després de desaparèixer dels radars i perdre altitud a gran velocitat.

Avions i unitats navals militars van trobar peces de l'avió i objectes personals dels passatgers a uns 290 quilòmetres al nord de la ciutat egípcia d'Alexandria, segons el portaveu de l'Exèrcit egipci, Mohammad Samir. Per la seva banda, un responsable de Egyptair va afegir que també van ser descobertes parts de cossos, maletes i seients de l'aeronau, que estan sent recuperats.

En les operacions de recerca i rescat participen França, Regne Unit, Itàlia i Grècia, el ministre de Defensa del qual, Panos Kammenos, va confirmar la troballa d'almenys «una resta d'un cos humà, dos seients i una o diverses peces d'equipatge».

Kamenos va explicar que els esmentats objectes es trobaven en una àrea situada lleugerament al sud d'on el A-320 va desaparèixer dijous dels radars i que l'avió no s'havia desviat de la seva trajectòria de vol prevista. La troballa d'ahir es va produir després que durant la vigília s'anunciés que s'havien localitzat restes de l'avió, una informació que va ser posteriorment desmentida.

La possibilitat que hi hagi supervivents es presenta cada vegada més improbable. Des del Govern egipci i l'aerolínia Egyptair ja han presentat el seu condol als familiars de les víctimes, alguns dels quals es van aplegar en una mesquita per pregar.

Dels 56 passatgers que viatjaven de París al Caire, 30 són egipcis i 15 francesos, entre ells per exemple un matrimoni amb un fill de 2 anys i un nadó o un empresari que amb mala sort va avançar el seu vol un dia. Els seus familiars esperaven ahir al Caire commocionats i enmig d'una creixent angoixa que els responsables d'Egyptair i les autoritats els facilitessin notícies sobre l'accident.

Les famílies volen respostes

«Estan en xoc i plorant», va explicar l'ambaixador francès a Egipte, André Parant, a l'entrada de l'hotel de l'aeroport en el qual s'allotgen les famílies. Parant va explicar que els parents es pregunten «si hi ha encara esperança i si es recuperaran els cossos», així com les causes del sinistre, entre les quals no es descarta encara ni una avaria tècnica ni un atemptat, tot i que fins ara cap grup terrorista ha reivindicat l'acció. «Les famílies sempre tenen esperances que trobaran supervivents, però s'esperen el pitjor. Sobretot el que volen ara és obtenir respostes», va destacar el diplomàtic.

Entre la cautela mostrada per la majoria dels països implicats, el ministre egipci d'Aviació Civil, Sharif Fathi, es va aventurar a dir que podia ser «més elevada» la possibilitat d'un atemptat. Sobre això, el cap de la diplomàcia francesa, Jean-Marc Ayrault, va insistir que França no privilegia cap hipòtesi perquè no hi ha «cap indicació sobre les causes».

No obstant això, a París s'investigarà tant el personal de l'aeroport Roissy-Charles de Gaulle susceptible d'haver-se acostat a l'aeronau com aquells de les subcontractes de neteja o subministrament.

Per investigar també el que ha passat han viatjat al Caire tres experts de l'organisme francès d'Investigació d'Accidents aeris (BEA) i un altre d'Airbus, que es van entrevistar amb oficials del Ministeri d'Aviació Civil egipci. La comissió d'investigació a Egipte començarà a treballar quan s'hagin recuperat més restes i les caixes negres.