L'AVE de "baix cost" descarrila. Les restriccions econòmiques imposades pel Ministeri d'Hisenda, unides als conflictes de l'Adif amb unes constructores que reclamen modificats d'obra per incrementar els pressupostos després d'haver-se adjudicat els projectes amb baixes de fins al 50%, estan provocant aturades i retards generalitzats en totes les línies d'Alta Velocitat que estaven en construcció, inclosa la d'accés al Principat per la variant de Pajares. Els ajustaments aplicats per Foment el 2014 en tots els projectes en marxa, amb l'objectiu d'obrir mil nous quilòmetres d'AVE, no impedeixen una crisi que, de moment, s'ha emportat per davant el director general d'explotació i construcció de l'administrador ferroviari, Javier Gallego, que s'havia mostrat inflexible a l'hora de negar les millores que li reclamaven les empreses. Els problemes que hi ha a Astúries es reprodueixen a Galícia, al País Basc, Castelló, Granada, Múrcia o Burgos.

La paralització en la variant de Pajares es perllonga des de fa diverses setmanes, un cop que va concloure la instal·lació de les vies pel vessant lleonès i es va confirmar l'abandonament de la companyia encarregada de posar els rails a la part asturiana, quan ni tan sols havia iniciat els treballs. Dragados, la firma adjudicatària, reclama una compensació econòmica pel retard que li genera la situació del talús inestable dels voltants de Campomanes, però l'Adif, amb Gallego com a director general, ha rebutjat les pretensions de l'empresa del grup de Florentino Pérez. La solució al conflicte no sembla senzilla. La ministra en funcions de Foment, Ana Pastor, va advertir el passat dijous que el modificat que demana Dragados supera el límit legal i l'Advocacia de l'Estat ha emès un informe que dóna la raó a l'Adif en la disputa.

A més d'Astúries, l'Adif també té problemes en la connexió entre Madrid i Galícia, on hi ha trams paralitzats i un d'ells, en procés de rescissió de contracte. La situació a la línia de la comunitat gallega va precipitar, segons fonts ferroviàries, la destitució de Javier Gallego i el seu relleu per Isabel Pardo, fins ara directora general de Mobilitat de la Diputació de Pontevedra.

Isabel Pardo ja va treballar a l'Adif com a gerent del corredor del Nord-oest (el de Galícia) i compta amb tota la confiança d'Ana Pastor.

La "I" basca tampoc es lliura de la crisi de l'AVE. Els problemes se centren en l'anomenat nus de Bergara, on l'Adif es planteja la rescissió de tres contractes. Com succeeix amb les vies de la Variant, les obres es van adjudicar amb baixes del 50% sobre el pressupost base i es troben paralitzades. La solució passa per emprendre un nou procés de licitació, cosa que suposarà un retard addicional de diversos mesos. L'avanç de l'AVE cap a Euskadi també trontolla en el traçat que va de Venta de Baños (Palència) a Burgos. La seva obertura havia estat anunciada per al 2015, però la marxa de les obres, amb problemes a la plataforma, impedeix que l'Alta Velocitat arribi a la ciutat fins a finals d'aquest any, com a molt aviat. Igual que li passa al d'Astúries, l'AVE de Burgos s'ha quedat sense calendari oficial.

També marxa amb importants demores la construcció de la línia entre València i Castelló, una altra de les que, segons va anunciar la ministra en funcions Ana Pastor, hauria d'estar en servei des de l'any passat. Segons les previsions més optimistes, la seva inauguració podria fer-se realitat a finals d'aquest 2016.

Una situació similar es dóna en les connexions d'AVE de Múrcia i Granada, compromeses per al 2015 i que avui estan sense data.