Els ciutadans puntuen la sanitat pública durant l'any 2016 amb un 6,55 sobre deu, nota que l'any anterior va ser de 6,38 punts, encara que el 33,2 per cent pensa que necessita canvis fonamentals i, entre les millores, hi hauria el fet de poder obtenir cita en atenció primària el mateix dia que es demana si es desitja.

Així ho estableix el Baròmetre Sanitari 2016 elaborat pel Ministeri de Sanitat en col·laboració amb el Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS), que es basa en gairebé 7.800 entrevistes a ciutadans usuaris dels diferents serveis del Sistema Nacional de Salut (SNS ).

La majoria de les persones afirmen que són partidàries de l'ús del sistema públic davant del privat, i això passa en les diferents opcions analitzades per l'estudi: consultes d'atenció primària (69,6%), consultes d'atenció especialitzada (57,0%) , ingrés a l'hospital (68,1%) i urgències (66,4%). A més, el 78% dels pacients de l'SNS va participar en les decisions sobre el seu problema de salut i el seu tractament com desitjava, dada que el 2013 era del 61,2%.

Les persones que van acudir als centres d'atenció primària donen, en un 86% dels casos, una valoració molt positiva a l'atenció rebuda, percentatge que baixa al 79,5% pel que fa a les consultes d'especialistes, qualificant-les de bones o molt bones.

Bona atenció hospitalària

Per la seva banda, el 85,8% dels pacients ingressats als hospitals avaluen positivament l'atenció sanitària rebuda i un 34,5% es van trobar amb una atenció millor de l'esperada, davant d'un 8,4% que va considerar que va ser pitjor del que esperava. Paral·lelament, el 75,8% de les persones que van utilitzar els diferents dispositius i serveis d'urgències del sistema van considerar que van rebre una bona atenció.

A les consultes d'atenció primària són molt apreciats aspectes com la confiança i seguretat que transmet el metge (7,73 punts sobre deu), el tracte rebut del personal sanitari (7,72) i la informació rebuda sobre el problema de salut (7,55).

Pel que fa a les consultes de metges especialistes, són molt valorats el tracte rebut del personal sanitari (7,37), la confiança i seguretat que transmet el metge (7,21) i la informació rebuda (7,15). Sobre el funcionament dels hospitals, destaquen l'equipament i mitjans tecnològics que ofereixen (7,67), les cures i atenció del personal d'infermeria (7,48), l'atenció del personal mèdic (7,37) o la informació que reben els pacients sobre el seu estat (7,24).