Els comissaris tècnics són en el món de la Fórmula 1 l'equivalent als àrbitres en un partit de futbol, segons una gràfica definició de Manel Alcalà. Un estudiant d'enginyeria gironí que, des de fa més de dos anys, ha anant posant un peu en aquest selecte grup normalment reservat a gent amb molta més experiència. Amb només 21 anys i molta passió, Alcalà ha format part de l'equip de la Federació Internacional d'Automobilisme que ha estat verificant la legalitat dels monoplaces que han participat aquest cap de setmana al Gran Premi d'Espanya, al circuit de Montmeló.

Gran Premi de Fórmula a Montmeló. Al costat de casa. I amb 21 anys el viu des de dins com a comissari tècnic de la FIA. Un somni fet realitat?

Sí. És un somni fet realitat, tot i que m'ha costat molt d'esforç arribar fins aquí.

En els dos últims mundials ja va ser en alguns altres Grans Premis. Ens pot explicar com va entrar en contacte amb aquest món? Crec que va ser fa dos anysÉ Què li va dir a Jo Bauer?

Sí. Sempre he estat un apassionat de l'alta tecnologia. Feia temps que anava seguint diferents campionats, però francament, en veure la tecnologia d'un Fórmula 1, un dia en el circuit de Barcelona vaig preguntar a Jo Bauer (delegat tècnic de la FIA en els Grans Premis) quins passos havia de seguir per formar part de l'equip tècnic de la F1. Em van dir que no era fàcil i res més.

Res més?

Passats uns dies, vaig rebre un correu dient-me que volien fer-me una prova en el Gran premi d'Anglaterra, al circuit de Silverstone. Va ser des d'aquell moment que van començar a comptar amb mi.

Des d'aquell primer contacte ha anat a diferents Grans Premis i ha conegut més de prop aquest món. Com explicaria a una persona que segueix les carreres des del sofà de casa en què consisteix el treball d'un comissari tècnic?

Com en totes les competicions esportives hi ha un reglament tècnic i esportiu. Per exemple, l'àrbitre d'un partit de futbol xiula quan hi ha una falta. El treball consisteix a conèixer i aplicar el reglament en el circuit, verificant (controlant) tots els elements tècnics (mecànics, electrònics i aerodinàmics entre d'altres...) del monoplaça. Al llarg de tot el cap de setmana.

I les seves tasques concretes en els Grans Premis? Aprenent a tots els costats o té una missió específica?

Ara mateix no tinc una tasca en concret perquè els meus companys estan especialitzats cadascun en una part diferent del monoplaça. Això ja em va bé, ja, perquè m'estan ensenyant i formant perquè en un futur pugui ser un professional com ells.

Els aficionats de la Fórmula 1 senten molts cops per televisió el nom de Charly Whitting. Suposo que vostè també el sentia. I ara és el seu cap...

Charly Whitting és tot un senyor i una excel·lent persona. He de donar-li les gràcies a ell, a Jo Bauer, i a tot l'equip FIA de la Fórmula 1 que jo hagi tingut l'oportunitat d'estar en aquest món tan apassionant.

Ha viscut des de dins els Grans premis de Fórmula 1. És realment un món molt professional i competitiu com sembla des de fora?

Com a estudiant d'enginyeria mecànica quedo fascinat de l'alta tecnologia que s'aplica, els nivells de complexitat d'interpretació de dades i d'informació rebuda dels comportaments dinàmics del monoplaça. Realment sí, és un món molt professional i competitiu. Hores abans que comenci la cursa, es pot sentir la tensió, els nervis dels equips i pilots o com l'afició espera l'espectacle.

Està estudiant Enginyeria Mecànica a la Universitat de Girona. El millor camí per arribar a la Fórmula 1 són els estudis d'enginyeria?

Per norma general sí, perquè has de tenir una base de conceptes tècnics específica. Però he tingut l'oportunitat de conèixer a gent que no són enginyers i són grans tècnics i professionals del seu ofici.

En un futur es veu com a comissari o no descartaria tampoc treballar en un equip? Enginyer de pista, especialista en aerodinàmica... On creu que serà d'aquí a uns anys?

Ara el meu objectiu és acabar la meva carrera i aprofitar aquesta oportunitat al màxim, el temps decidirà...

A Girona el seu cognom està molt lligat a l'àmbit dels cotxes. Era complicat que es dediqués a un altre món?

És cert. Girona és la meva ciutat natal i el meu cognom està lligat al món dels cotxes. A Auto Taller Alcalà sempre s'ha viscut una passió per aquest món. Al meu pare sempre li ha agradat la tecnologia i la innovació en la indústria de l'automòbil.

Així el seu pare li va transmetre la passió pels cotxes.

Veure la disciplina que el meu pare aplica al nostre taller, potser sí que em va fer decantar per la meva carrera d'Enginyeria mecànica. Ell mai em va obligar a fer-la, però sempre m'ha dit que el que fes en aquesta vida com a professió que ho fes amb passió i amb la màxima professionalitat. Realment gaudeixo molt quan tinc temps i puc estar una estona al taller, perquè després de tants càlculs estar entre cotxes i al costat del meu pare em relaxa.