Viatges de menys distància, estades més curtes i tot a última hora, esperant trobar la millor oferta. Aquestes són algunes de les conclusions a què han arribat algunes de les agències de viatges de Girona. La crisi ha marcat l'estiu a l'hora de viatjar, tant per als clients com pels majoristes que proporcionen els viatges, que segons expliquen les agències han reduït molt les seves ofertes i places.

Les destinacions més demanades d'aquest estiu han estat en la gran majoria molt més properes, ja que els clients han preferit reduir les distàncies dels seus viatges per intentar estalviar una mica. En aquest sentit, entre els llocs més demanats destaquen les Canàries, les Balears o altres destins del Mediterrani com ara Turquia o Sardenya. També han mantingut una bona acollida, encara que siguin sortides més llunyanes, els viatges més econòmics del càrib com per exemple Punta Cana i d'altres paquets turístics. "A diferència del que passava en d'altres anys, aquest estiu la gent ha apostat molt més pels viatges de mitjana i curta distància. Sardenya, Canàries i les Balears han estat els llocs que més ens han demanat aquest estiu", comenta Artur Grasas, de Viajes Tejedor. Sempre hi ha, però, l'excepció que confirma la regla, que en aquest cas l'encarna l'agència Jet Lag de Girona, que -val a dir-ho- està més especialitzada en els viatges de llarga distància. "El nostre viatge més demanat aquest estiu ha estat el Vietnam", explica David Pérez.

Totes les agències amb les quals ha parlat Diari de Girona, però, han confirmat que la crisi ha tingut conseqüències en el tipus de viatges demanats. Bàsicament, reduir el nombe de dies en l'estada i en alguns casos també les prestacions. Fins i tot, els clients més habituals de cada agència s'han mirat la butxaca abans de triar on passar les vacances. "Els clients habituals han disminuït força el seu pressupost i d'altra banda, tota la gent que ve nova ha entrat molt menys a preguntar", explica Meri Colomer, de Viatges Onyar. Per la seva banda, Artur Grasas, de Viajes Tejedor, també ha notat aquesta mateixa tendència: "El client fidel aquest any ha fet viatges més curts. Ha anat a algun destí del Mediterrani o també n'hi ha hagut que ha apostat per fer algun creuer", comenta.

Una altra de les conseqüències que ha provocat la crisi, segons les diverses agències de viatges, ha estat que la majoria de gent ha esperat molt més del que era habitual per anar a buscar la seva oferta. "La gent s'ha esperat molt a última hora per venir a buscar el viatge. Però, clar, això té un risc, perquè llavors no trobaven places o el dia que els oferim no els va bé. En part, perquè aquest any les majoristes han reduït força el nombre de places", comenta Esther Soler, de Viajes Halcón. "Tothom ha vingut molt més a l'últim moment i, evidentment, aquest any a més la gent que venia es mirava molt més la butxaca a l'hora de triar", recorda Núria Urgell, de Viajes Marsans. "Tothom ha trigat molt més a comprar els seus viatges, esperant que sortissin bones ofertes, però les majoristes no han fet les grans ofertes que la gent s'esperava", explica Meri Colomer.

Però aquesta tendència no ha estat generalitzada: hi ha agències que han notat menys la baixada, en part pel tipus de viatge que ofereixen. "La crisi nosaltres l'hem notat, però no exageradament. L'hem notat un xic. Aquí el que hem notat més és que la gent en comptes de fer 15 dies, aquest any potser n'han fet 10. Molts han reduït una setmaneta les seves vacances", explica David Pérez de Jet Lag. "La crisi? Home una mica sí, però tampoc massa", comenta Núria Urgell.

Estats Units

Pel que fa als Estats Units, que darrerament havia estat una de les destinacions més demanades, hi ha opinions molt diverses. Tot i això, Nova York es manté com un dels llocs més escollits. "La veritat és que Nova York és un lloc que es demana sempre, però, en canvi, la Costa Oest ens ha baixat força aquest any. De tota manera, a mi em dóna la sensació que el tema del dòlar té poca rellevància", explica Grasas. "L'any passat el producte estrella van ser els Estats Units, però aquest any ha baixat força", confirma David Pérez.

Hi ha d'altres establiments que no han notat cap sotrac en aquestes destinacions. És el cas de Viatges Onyar: "Les diferències amb el dòlar poden haver influït, però la veritat és que aquest estiu la gent ens ha demanat molt Amèrica del Nord, tant la Costa Est com la de l'Oest", assenyala, en aquest sentit, Meri Colomer.