El Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) ha denunciat davant la Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) 15 llocs d'internet amb continguts que inciten a la mort per suïcidi.

En concret, els continguts denunciats són 6 vídeos de YouTube, 4 blogs, 2 webs, 2 fòrums i 1 compte de Twitter, segons va informar ahir a Barcelona el president del CAC, Roger Loppacher, i la presidenta de l'associació Després del suïcidi-Associació del Supervivent, Cecilia Borràs, durant la presentació de l'informe sobre la presència a internet de continguts de risc en relació amb la mort per suïcidi elaborat per les dues entitats.

L'anàlisi revela que a partir de discursos complaents cap a la mort per suïcidi, els 15 continguts denunciats animen altres persones a suïcidar-se i recomanen diversos mitjans per a això.

Segons l'OMS, cada 40 segons una persona es treu la vida al món i a Catalunya, el 2015 van morir 495 persones per suïcidi. Per combatre els efectes negatius que aquests continguts poden tenir sobre grups vulnerables com els adolescents i les persones amb malalties cròniques o mentals, l'estudi recomana fomentar la comunicació en el si familiar, que els pares exerceixin control davant la navegació per internet dels seus fills i fomentar l'esperit crític davant els continguts que circulen per la xarxa.

Sota títols com «Manual del suïcida, 13 formes de suïcidar-se» o «Respostes: Algunes pastilles per morir sense dolor?», els continguts proposen la creació de grups suïcides privats a les xarxes socials i als programes de missatgeria instantània.

L'informe detalla que en un dels casos es van comptabilitzar 111 respostes a la proposta de crear un grup de persones suïcides i alerta que «la majoria d'elles van proporcionar un número de telèfon per incorporar-se a un grup de WhatsApp privat», pel que Cecilia Borràs va incidir en la «necessitat que els joves sàpiguen que no han de donar el seu número de telèfon privat sota cap concepte». En el mateix sentit, Loppacher va recordar el cas de la «Balena Blava», que ha comportat l'ingrés hospitalari a Barcelona d'una persona menor d'edat.

Un fenomen emergent

Els llocs d'internet que inciten al suïcidi «són un fenomen emergent», van coincidir els dos portaveus, que recomanen «alertar la policia i la Fiscalia quan es tingui constància de continguts d'aquest tipus». L'anàlisi revela que una recerca de la paraula «suïcidi» a YouTube ofereix 89.000 respostes i que l'anàlisi de la meitat d'elles demostra que el 58% corresponen a continguts de risc, mentre que si s'analitzen la meitat dels 19 milions de resultats de Google, el 10% són de risc.

L'informe del CAC també ha detectat 15 continguts més, accessibles sense registre previ ni verificació, que presenten un missatge complaent cap a la mort per suïcidi o que «són susceptibles d'afavorir un efecte d'imitació de l'acte suïcida».