Amb la ciutat recuperant la normalitat després de nou dies de Temps de Flors, l'Ajuntament de Girona va presentar ahir les primeres xifres de visitants. Només pels Banys Àrabs hi han passat més de 97.500 persones. "Ha estat una mostra exitosa a tots els nivells", va dir l'alcalde, Carles Puigdemont, qui va atribuir els bons resultats a la promoció i a l'augment d'activitats entre setmana que ha estat capaç de "generar i consolidar nous públics"

Les dades s'han extret dels primers resultats elaborats per l'estudi de la UdG, encarregat aquest any per mesurar -amb dades fiables-, d'una banda, el nombre de visitats i, per l'altra, l'impacte econòmic de l'exposició. A l'espera d'aquestes últimes dades, Puigdemont i la regidora de Turisme i Comerç, Coralí Cunyat, van comprèixer per posar números al que ja s'intuïa.

Segons va explicar el responsable de l'estudi, Jordi Comas, durant els nou dies es van situar persones amb comptadors manuals en cinc punts de la mostra, considerats com els més visitats: els Banys Àrabs, el Claustre de la Catedral, Sant Martí, Sant Nicolau i La Carbonera. D'aquests, s'ha escollit el d'una major afluència, els Banys Àrabs, per on van passar 97.535 persones. "Això ja ens dóna una certa magnitud", va dir Puigdemont, ja que vol dir que "han passat per aquest espai més persones de les que viuen a Girona". O com va dir Comas, "les mateixes que assisteixen al Camp Nou per veure un partit del Barça-Madrid".

Això no vol dir, però, que ?siguin totes les que han visitat Temps de Flors. Serien un "com a mínim", de manera que aquestes dades s'hauran de creuar amb el resultat de 600 enquestes qualitatives realitzades de forma aleatòria al llarg de la mostra. En aquestes, se'ls demanava, a més, si havien vingut abans, si repetirien, quant s'han gastat, la procedència o com han arribat a la ciutat, entre d'altres.

Aquestes primeres aproximacions en "dades fiables", han registrat un increment d'un 8% en les visites guiades i un 11% més de persones ateses a l'Oficina de Turisme. Precisament, per aquest punt hi han passat 11.622 persones, la majoria de les quals procedents de Barcelona, un 9% de França, un 8,12% de la resta d'Europa i un 3% de la resta del món. També més de 30.000 persones van venir amb autobusos organitzats, segons va dir Puigdemont.

Èxit de la promoció

L'alcalde va atribuir l'èxit de la mostra, en primer lloc, a "l'augment d'activitats, d'atractius i a la major impliació" i, en segon lloc, a "la promoció prèvia i durant l'exposició que té molt a veure amb l'emergència i consolidació de nous públics". En aquest sentit, va destacar les campanyes a França (amb anuncis a la premsa) i a Barcelona, una promoció en aquesta ciutat que, segons Puigdemont, hauria tingut un retorn econòmic d'1,1 milions d'euros.

En vista a les properes edicions, caldrà potenciar els dies entre setmana perquè vingui més gent, va valorar l'alcalde, "amb més oferta". Un altre dels objectius serà augmentar les pernoctacions i fer un creixement qualitatiu per aconseguir que els visitants gastin més. En tot cas, Puigdemont va matisar que "caldrà veure les conclusions de l'estudi, que ens donaran les magnituds econòmiques" i, a partir d'aquí, planejar les accions encarades al futur. "Hi ha molt camp per recórrer", va sentenciar.

Mantenir les atraccions

D'altra banda, sobre les atraccions a l'espai de La Copa, una de les novetats d'enguany, Puigdemont va assegurar que "tenim ganes de repetir-ho, volem potenciar-les més", malgrat que han estat un fracàs, poc o gens concorregudes. "Aquí clarament hem de créixer", va dir, i "també és un indret no habitual", va justificar per mantenir el que abans de l'exposició es preveia com un reclam familiar.

En tot cas, enguany "hi ha hagut ofertes culturals molt bones, un enriquiment que la gent ha valorat", va dir Puigdemont, mentre que Cunyat va destacar, de les altres novetats, el trenet a Montjuïc "ha funcionat" i al barri de Sant Narcís, fins on s'ampliava la mostra amb cinc exposicions, "hi ha hagut més moviment, tot i que allà no tenim dades exactes".