Planificar avui per rendibilitzar, encara més, demà. Seguint aquesta màxima, al Patronat de Turisme som conscients que per continuar sent una destinació turística de primer nivell hem d'apostar per fer una bona planificació de cara als propers anys, tot definint el model turístic que volem oferir avui i la manera com ha d'evolucionar aquest model en el futur perquè puguem mantenir l'excel·lència i la qualitat.

Els temps han canviat i el turisme també. L'aparició de les companyies aèries de baix cost, el creixement de l'aeroport de Girona, els canvis d'hàbits dels turistes i la irrupció de noves destinacions fan que sigui necessari establir els mecanismes que ens permetin adaptar-nos al nou panorama turístic amb plena consciència. Cal que mirem al futur amb ulls afinats per adaptar-nos als nous temps. Per aquest motiu, ja hem engegat l'elaboració del nou Pla Estratègic de Turisme de les Comarques Gironines, que hem presentat aquesta setmana als principals representants del sector turístic gironí, i que fixarà les línies estratègiques que s'han de seguir en els propers cinc anys. Ara, iniciem la redacció del Pla Estratègic com a exercici de responsabilitat que ens permetrà proposar un model de desenvolupament turístic que doni resposta als reptes a què s'enfrontarà el sector en els propers anys.

El principal objectiu és proposar un model de desenvolupament sostenible que tingui en compte la realitat dels nostres ecosistemes i del patrimoni cultural, així com la integració, la solidaritat, la cohesió social i, necessàriament, la competitivitat de les activitats econòmiques relacionades amb el turisme, tant des del punt de vista de l'empresa privada com de l'Administració pública. Tan sols d'aquesta manera podrem garantir la qualitat de vida de la població i el futur de l'activitat econòmica de les nostres comarques.

El model ha d'integrar tot allò que està passant al nostre voltant i convertir-ho en oportunitats, com ara la digitalització de la societat (que, a tall d'exemple, ens ha permès en les últimes setmanes integrar motors de reserva en línia en el nostre portal i promocionar el territori entre un públic jove a través de xarxes socials com ara Facebook i Twitter) i el necessari replantejament de la nostra activitat, amb la integració de criteris de sostenibilitat mediambiental, dels canvis demogràfics i de diverses pautes de consum i d'informació dels consumidors i turistes en els diferents entorns de vida i gaudi d'activitats de lleure. Tots aquests són factors que influeixen en la competitivitat de les destinacions turístiques, que hem de convertir en elements que ens diferenciïn dels nostres competidors i que ens permetin oferir experiències d'alt valor afegit al turista que ens visita. Per ser competitius, hem de projectar al món una oferta singular, de qualitat i amb capacitat de generar emocions úniques i inoblidables. L'activitat turística, no és homogènia al llarg de tot el territori. Aquest és un dels nostres avantatges, que hem de convertir en un factor diferencial.

El fet de gaudir d'una de les destinacions més importants de sol i platja del món, i poder oferir experiències diferencials en relació amb les ciutats i la història, tradicions, fets i espais únics des del punt de vista de la natura, una gastronomia privilegiada, així com una gran varietat d'activitats complementàries (des de gaudir del mar amb totes les possibilitats que ofereix, fins a practicar qualsevol esport o activitat a l'aire lliure, inclosos l'esquí i el turisme d'aventura, o aprendre de la nostra història i recórrer el territori...), són actius que hem d'acabar d'enllaçar perquè puguem oferir al turista, durant tot l'any, una experiència integral en un entorn cuidat i d'alt valor paisatgístic.

Tenim el territori i els recursos turístics, tenim els turistes, tenim marques reconegudes mundialment, tenim també un sector empresarial que va ser pioner en el desenvolupament del turisme i que està fent un gran esforç per situar les seves instal·lacions al capdavant de l'oferta turística i per desenvolupar nous negocis i noves activitats, i tenim unes institucions conscients de la importància del sector turístic i amb l'ambició de fer les nostres destinacions més competitives en l'àmbit internacional.

Al Patronat de Turisme treballem per millorar la competitivitat del sector turístic gironí i perquè les nostres destinacions siguin més conegudes i més valorades. Pensem que el que ens cal ara és definir entre tots què volem fer de les comarques gironines en el camp turístic. Hem de consensuar un model i hem de lluitar per aquest model: el Pla Estratègic serà l'instrument que ens ajudi a definir-lo i a desenvolupar les eines que ens permetin enfortir-lo i gestionar-lo adequadament.

Des del Patronat de Turisme Costa Brava Girona convidem tot el sector turístic i altres sectors afins a formar part d'aquest Pla i a fer les seves aportacions perquè, tots plegats, dissenyem el millor futur per a les comarques gironines i per a la resta del país.