El problema de l'aparcament és un dels grans motius de disputa entre els ciutadans i els ajuntaments. Sobretot, poder-ho fer sense haver de pagar, sigui en una zona blava o en un espai de gestió privada. En els darrers temps, les places de franc gairebé han desaparegut, tant al centre de les ciutats com en molts llocs de les perifèries. No és només a casa nostra. Passa a la majoria de països del nostre entorn amb la creació de zones blaves o de limitacions horàries. No obstant, el conflicte està assegurat. Ho hem comprovat aquest estiu a Empuriabrava amb la tensió viscuda entre els comerciants i l'Ajuntament. El comerç, que considera que li suposa pèrdues, ha portat el cas als jutjats. De fet, l'associació de comerciants es va crear fa un any fonamentalment per frenar la implantació de les zones blaves al municipi. A Roses també s'ha ampliat l'espai destinat a zones blaves i, tot i que els comerciants comparteixen la decisió municipal, existeixen unes discrepàncies més formals que de fons. Per això, resulten interessants iniciatives com la que ha començat a aplicar l'Ajuntament de Girona en dos carrers de la zona de Montilivi i del barri de Sant Narcís, batejada com "aparca i compra". Aquest sistema permet als conductors estacionar el vehicle durant deu minuts per realitzar una compra ràpida als establiments de la zona. Òbviament, es tracta de gestions ràpides. S'han escollit indrets amb certa mobilitat comercial. El regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, ha explicat que la intenció de l'Ajuntament és anar instaurant més punts d'aquest model en altres àrees de la ciutat sempre que existeixi un consens amb les diverses parts afectades. De moment, és experimental, però sí funciona acabarà essent definitiu. El model, en principi, sembla favorable tant per a conductors com per a comerciants. També caldrà vigilar la picaresca.