És probable que ja s'hagi oblidat en la memòria de molts gironins, però durant dues dècades (entre 1974 i 1994) periòdicament va circular pel traçat ferroviari de les comarques gironines un tren que transportava residus nuclears de Vandellòs a França. Un tren amb material altament perillós que va comptar sempre amb el ?vistiplau dels diferents governs de l'Estat, en dictadura i en democràcia. Mai van ser escoltades les inquietuts d'ajuntaments gironins, moviments ecologistes i ciutadans. Precisament, el primer consistori democràtic de la ciutat de Girona des de la Guerra Civil va estrenar-se el maig de 1979 amb una moció sobre el tren nuclear. Aquella allau de protestes i mocions de finals dels setanta i principis dels vuitanta es va anar diluint amb el pas del temps davant del silenci dels governs de Madrid fins que l'any 1994 va circular l'últim tren. La història es torna a repetir. A través d'una pregunta parlamentària del diputat Jordi Xuclà (CiU), hem sabut que dos o més trens amb mercaderies perilloses -el Govern no ho aclareix- s'han aturat en els túnels de la nova línia del TAV al seu pas per Girona, malgrat que una normativa de l'any 2001 ho prohibeix: "Les empreses ferroviàries no podran planificar ni programar parades en túnels de més de 100 metres". El de Girona té una longitud de 3,6 quilòmetres. I, tanmateix com aleshores, en cap moment les autoritats competents han informat la ciutat d'aquesta eventualitat de la presència de trens amb mercaderies perilloses. Aixì ho confirmava a Diari de Girona el regidor Carles Ribas: l'Ajuntament ho sospitava, però no han aconseguit mai una resposta del Ministeri de Foment. Aquesta opacitat no és només un ?menysteniment als ciutadans en una societat democràtica, sinó que fomenta les especulacions sobre la perillositat d'aquest tipus de combois ferroviaris.