Fa relativament pocs anys, podem establir amb certesa que les marques turístiques les construïen les institucions de promoció turística i, amb molta força en alguns mercats, els operadors turístics. Fa menys anys encara, la creació de les marques s'ha estès quan s'hi han incorporat dos grups més: d'una banda, els mateixos viatgers i habitants de la destinació, que són un referent indispensable, i d'altra banda, els elements mediàtics (premsa, pel·lícules, literatura, xarxes socials). Concretament els mitjans digitals s'han vist amplificats per la potència i rellevància de les xarxes socials i per l'existència dels bloguers de viatges, que han teixit un fort nexe d'unió entre els viatgers i els mitjans. Els bloguers -altrament influenciadors- han esdevingut prescriptors i disposen d'unes qualitats remarcables: són independents; tenen credibilitat; són altaveu de tendències, d'empreses i de destinacions turístiques, i tenen capacitat de crear opinió i capacitat d'influir en la decisió final del consumidor en el moment de realitzar els seus viatges.

Algunes destinacions turístiques han començat ara a adonar-se del potencial d'aquests nous mitjans de comunicació. En aquest sentit, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona ha estat un dels pioners a Europa en la realització d'accions promocionals adreçades als bloguers de turisme i viatges amb l'objectiu d'aconseguir continguts rellevants, de qualitat i que generin confiança en els mitjans digitals. En els darrers quatre anys s'han portat a la Costa Brava i el Pirineu de Girona més de 450 bloguers i les nostres destinacions han esdevingut referents en línia i model per a altres organitzacions a escala mundial. El Patronat de Turisme ha estat ràpid i àgil en aquestes accions i ha aconseguit un retorn en compromís (ROE) per part d'aquests bloguers que esdevenen ambaixadors de la destinació allà on van.

Alguns dels resultats més preuats obtinguts arran d'aquestes accions han estat que l'any 2012 la revista National Geographic nominés la Costa Brava com una de les millors destinacions de turisme del món, o que la ciutat de Girona fos una de les escollides per la guia Frommer's, o que Expedia elegís la nostra destinació per desenvolupar un del seus projectes amb bloguers de viatges entre totes les destinacions del món, o que una fotografia de la vall de Núria feta per un dels millors bloguers del món, Gary Arndt, guanyés el premi a la millor fotografia de viatges que atorga la SAWT (Society of American Travel Writers).

Els dies 30 d'abril, 1 i 2 de maig, Catalunya, la Costa Brava i Lloret de Mar estaran en el punt de mira de les destinacions turístiques de tot el món en acollir per segona vegada el congrés mundial de bloguers TBEX. Serem en un aparador únic, i els principals 750 bloguers de viatges del món visitaran i tastaran la nostra destinació en diferents àmbits d'actuació.

Esperem que tots, institucions, empreses turístiques, però també empreses de tot tipus i ciutadans del nostre país, col·laborin i comparteixin les seves vivències i també interactuïn amb aquests potencials ambaixadors de la nostra terra.